AFDAL QADA ( HUTANG ) PUASA RAMADAN SEBELUM MULAKAN PUASA
SUNAT SYAWAL
Hukum puasa sunat 6 Syawal adalah sunat..Puasa sunat enam
Syawal paling awal dimulakan ada lah pada 2 syawal , kerana 1 Syawal adalah
aidilfitri dan dilarang berpuasa malah
diharamkan berpuasa pada hari tersebut .. Abu Hurairah berkata yang bermaksud:
Nabi Muhammad saw melarang puasa pada hari aidilfitri dan aidil adha’ ( Hadis
sahih riwayat al-Bukhari )
Syarat dan adab bagi puasa sunat enam syawal adalah sama
seperti puasa wajib Ramadan.. Namun
sering kali menjadi perbincangan dikalangan ulama dan orang ramai bagaimana
sewajarnya puasa itu dilaksanakan sama ada secara berturut-turut atau
terputus..
Pandangan lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara
terputus ( tidak berturut-turut ) asalkan jumlah nya enam hari dicukupi ..
sebelum berakhirnya bulan syawal .. Ini
kerana apabila Rasulullah saw menganjurkan puasa sunat enam hari ini , baginda
menyebut bulan syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya..
Maka puasa enam boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam
bulan syawal asalkan bukan pada 1 syawal dan bukan sesudah berakhir bulan
syawal.. Adalah lebih afdal disegerakan pelaksanaan puasa enam syawal ini berdasarkan
firman Allah swt dalam surah Ali-Imran
ayat 133 ..
Bermaksud:
' Dan bersegeralah
kamu kepada ( mengerjakan amal yang baik untuk mendapat ) keampunan dari
Tuhan kamu, dan ( kearah mendapatkan ) syurga yang bidangnya seluas segala
langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa..
Selain cara
melaksanakannya , timbul juga perbincangan apakah dibolehkan berpuasa sunat
enam syawal jika mempunyai hutang puasa Ramadan yang belum diqada..
Ada dua pendapat ulama dalam masalah ini.
.
Pendapat pertama:- Ia boleh
dilakukan nya berdasarkan dalil bahawa aisyah pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadan
yang perlu diqada hngga kebulan syaaban
akan datang . Aisyah berkata ‘ Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadan ,
aku tidak mam[pu mengqadanya kecuali pada bulan syaaban kerana sibuk ( melayani
) Rasulullah saw .. Hadis sahih Riwayat
Muslim )
Ulama yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak
mungkin isteri Rasulullah saw aisyah
tidak laksanakan puasa sunat enam syawal .. Pasti beliau melaksanakan nya dan tindakan beliau
mengqada puasa Ramadan pada bulan syaaban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat
enam syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadan ..
Pendapat kedua:-
Ia tidak boleh melakukan nya berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa
sunat enam syawal itu sendiri yang dikemukakan diawal bicara tadi…. Hadis itu
berbunyi ‘ Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian dia mengiringinya dengan enam
hari dari bulan syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun ‘
Rasulullah saw mensyaratkan berpuasa Ramadan terlebih dahulu , kemudian barulah
mengiringinya
Dengan enam hari puasa sunat dalam bulan syawal.. Ini
menunjukkan puasa sunat enam syawal hanya dilakanakan sesudah seseorang itu
menggenapkan puasa Ramadan.. Jika ada puasa Ramadan yang ditinggalkan , ia
perlu diqada terlebih dahulu barulah diiringi dengan puasa sunat enam syawal..
Jika diperhatikan secara teliti, pendapat yang kedua ini
lebih rajah ( kuat ) kerana menepati dalil puasa sunat enam syawal itu sendiri,
selain itu membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan daripada memberi sedekah yang sunat.. Namun jika seseorang itu
tidak berkesempatan ( disebabkan keuzuran ) untuk melakukanqada kemudian
berpuasa enam dan dia berkeyakinan akan sempat mengqadakan sebelum Ramadan akan
dating , maka pendapat pertama boleh diterima berdasarkan apa yang dilakukan oleh aisyah isteri Rasulullah saw itu.
Menurut Imam An-Nawawi
, Mazhab Malik, Abu Hunifa , Asy-Syafie, Ahmad dan jumhur salaf dan khalaf
mengatakan ‘Qada puasa Ramadan bagi mereka yang berbuka kerana uzur seperti
kedatang haid dan musafir , maka kewajipan mengqada adalah secara bertangguh,
tidak disyaratkan qada terus apabila
boleh melakukannya’
Menurut Al-Khatib sy-Syarbini :- Sesiapa yang tertinggal
puasa Ramadan , senat dia mengqadakan nya secara berturut-turutdan makruh bagi
orang yang ada qada Ramadan melaklukan puasa sunat ..
Sementara pendapat menggabungkan puasa qada dan puasa enam syawal , ia akan diberi ganjaran
kedua-dua oahala dengan puasa yang satu , berlaku kekilafan dikalangan ulama
sebahagiannya berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan niat
puasa fardu (wajib ) lain atau dengan puasa sunat lainnya..Jik dilakukan juga maka
puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardu atau sunat.
Ada juga dari kalangan ulama Syafi’iyyah berpendapat
bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qada sekali pun ia tidak berniat
menggabungkan keda-duanya , namun pahala
yang diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-dua nya secara berasingan..
Selepas dikaji
pandangan ulama yang membolehkan puasa dua dalam satu ini, tidak bersandarkan
mana-mana dalil al-Quran..dan al-Sunnah.. Oleh itu lakukanlah duaibadah puasa
ini ( fardu dan sunat ) secara berasingan, kerana sebagai hamba yang tunduk
kepada Allah swt .. Perbanyakkanlah
amalan taqarrub dengan memisahkan diantara yang wajib dengan sunat lebih
menunjukkan kesungguhan diri mencari keredaan Tuhannya.
Amalan sunat adalah sebagai penampala kepada kekurangan
dalam amalan fardu, Sempurnakan dahulu qada beberapa hari yang tertinggal..kerana
kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan yang ada akan beerterusan sehingga
kita dapat menunaikan dimasa hadapan..
Bagi orang yang tidak sempat melakukan puasa sunat kerana
sibuk dengan puasa wajib , diharapkan Allah akan member ganjaran berdasarkan
niat dan azamnya..
Sabda Baginda Nabi Muhammad saw yang bermaksud:- Apabiola seorang hamba Allah sakit atau
musafir
( beliau tidak dapat melakukan amalan yang biasa dilakukannya ) maka
dituliskan baginya pahala seperti amalan
yang biasa dilakukannya sewaktu ia tidak
bermusafir dan sewaktu tidak sihat .
( Hadis Sahih riwayat Al-Bukhari )
No comments:
Post a Comment