HUKUM IBADAH KORBAN
Para ulama’ telah
sepakat bahawa ibadah korban merupakan ibadah yang telah disyariatkan. Namun,
mereka berselisih pendapat bekaitan hukum ibadah ini. Ada yang mengatakan
ibadah ini wajib dan ada pula yang mengatakan ibadah ini sunat.
Pendapat-pendapat
mereka disokong dengan hujah-hujah yang kuat. Antara ulama’ yang berpendapat
bahawa ibadah ini wajib ialah Imam Abu Hanifah dan beberapa pengikutnya. Beliau
berpendapat bahawa ibadah Korban ini wajib sekali setiap tahun ke atas orang yang
bermukim (tetap).
Pendapat mereka bersandarkan kepada hadis yang diriwayatkan
oleh Abu Hurairah:
“Barangsiapa yang diberikan kemudahan, sehingga
memampukan dia untuk berKorban, akan tetapi dia tidak mahu berKorban, maka
janganlah dia mendekati tempat solat kami (masjid)”
(Hadis riwayat
Ahmad dan Ibnu Majah).
Namun, Abu Yusuf
dan Muhammad dari Mazhab Hanafi mengatakan ibadah korban tidak wajib tetapi
sunat muakkad.
Adapun selain
daripada Mazhab Hanafi, mereka berpendapat bahawa ibadah korban adalah sunat
dengan berpandukan hadis Nabi SAW maksudnya:
“Aku diperintah
untuk melakukan korban dan korban itu adalah sunat bagi kamu.” (Hadis riwayat
at-Tirmizi).
Dalam hadis yang
lain Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Tiga perkara ianya
fardhu ke atasku, dan sunat ke atasmu: solat witir, menyembelih korban dan
solat dhuha”. (Hadis riwayat Ahmad dan al-Hakim).
Berdasarkan hadis
di atas, ibadah atau amalan Korban adalah wajib ke atas diri Rasulullah SAW,
akan tetapi hanya dianggap sunnah ke atas umatnya. Menurut pandangan Imam
Syafie dan Malik, hukum melakukan ibadah korban ini adalah sunat muakkadah
iaitu ibadah sunat yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu
Muslim yang merdeka, berakal, baligh serta berkemampuan melakukannya sama ada
sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.
Pendapat mereka dikuatkan lagi dengan sabda Rasululluah SAW:“Aku telah
diperintahkan supaya berkorban dan ianya adalah sunat bagimu” (Riwayat Imam
al-Tirmizi).
Oleh itu, boleh
disimpulkan bahawa ulama’-ulama’ mazhab berpendapat ibadah Korban dikira sama
ada sunat muakkad atau wajib. Namun begitu jumhur ulama’ berpendapat bahawa
ibadah korban adalah amalan yang sunat mu’akkad sahaja. Seseorang itu tidak
akan dianggap berdosa besar sekalipun tidak pernah melakukan ibadah korban
seumur hidupnya.
SYARAT-SYARAT
IBADAT KORBAN
Syarat sah korban:
1. Syarat yang utama ialah
seseorang itu mampu melaksanakan ibadah korban, dan tidak dituntut bagi sesiapa
yang tidak berkemampuan untuk melaksanakan ibadah korban pada hari raya Aid
adha dan hari-hari tashriq (11, 12 dan 12 Zulhijjah)
2. Syarat
mukallaf untuk seseorang melakukan ibadah korban ialah beragama Islam, merdeka,
aqil baligh, bermukim dan berkemampuan.
Syarat binatang
sembelihan:
1. Menurut
ijmak ulama’ binatang yang harus dijadikan sembelihan korban ialah di kalangan
binatang ternakan (bahimah al-an’am) seperti unta, lembu,
kambing dan yang seumpama dengannya seperti firman Allah di dalam surah al-Hajj
ayat 34 yang bermaksud:
“Dan bagi tiap-tiap
umat, Kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya
mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka;
binatang-binatang ternak yang disembelih itu”.
Walau bagaimanapun
ulama’ berkhilaf pendapat dalam menentukan binatang mana yg lebih afdal utk
dijadikan korban.
2. Binatang
yang hendak dijadikan korban hendaklah daripada binatang yang tiada aib atau
cacat seperti pincang, sangat kurus, sakit, terpotong telinganya, terpotong
ekornya.
3. Usia
binatang sembelihan korban adalah berbeza mengikut jenis binatang. Unta
disyaratkan telah berumur 6 tahun. Manakala kambing dan lembu disyaratkan telah
berusia 2 tahun dan masuk ke umur 3 tahun. Kibash pula disyaratkan telah
memasuki umur 2 tahun.
Dikecualikan
kepada anak kibash/al-da’n yang dipanggil al-jaz‘ umur
yang lebih muda iaitu 6 bulan. Namun, pendapat yang sahih dalam mazhab Shafie
ialah genapnya setahun.
Waktu ibadah korban
1. Ibadah
korban mestilah dilaksanakan pada waktu-waktu khusus iaitu pada 10 Zulhijjah
selepas solat sunat hari raya sehinggalah tenggelam matahari pada 13 Zulhijjah.
ISU ISU BERKENAAN
IBADAH KORBAN
1. Berkenaan
Daging Korban
Para fuqaha’ bersepakat
mengatakan bahawa seekor kambing atau kibasy tidak termasuk di kalangan
binatang yang boleh dibahagikan dagingnya kepada beberapa bahagian iaitu hanya
mencukupi sebagai korban untuk satu bahagian sahaja. Seekor unta atau lembu
pula mencukupi untuk menjadi korban bagi tujuh orang.
Ini
berdasarkan hadith Jabir:
“Kami berkorban
bersama Rasulullah SAW semasa di Hudaybiyah dengan seekor unta atau seekor lembu
untuk tujuh orang.” (diriwayatkan oleh jama’ah).
Dan hujah ini
dikuatkan lagi dengan hadis riwayat Muslim: “Kami keluar bersama Rasulullah
SAW dan kami berniat Haji. Maka Rasulullah SAW telah memerintahkan kami supaya
berkongsi mengurbankan seekor unta atau seekor lembu. Setiap tujuh orang
berkongsi seekor unta.”
1.2 Hukum memakan
daging korban oleh orang yang melakukan ibadat korban:
1. Jumhur
fuqaha’ berpendapat bahawa harus bagi orang yang berkorban untuk memakan daging
korban miliknya.
2. Adapun
mengikut Mazhab Hanafi korban nazar iaitu korban wajib adalah dilarang untuk
dimakan oleh orang yang berkorban sepertimana memakan anak yang lahir dari
binatang sembelihan itu yang lahir sebelum disembelih.
3. Mengikut
pandangan Mazhab Maliki dan Hanbali adalah harus daging sembelihan korban nazar
dimakan oleh orang yang berkorban seperti daging sembelihan korban sunat.
Namun, yang paling dituntut adalah dagingnya dimakan sebahagiannya,
disedekahkan dan diberi makan kepada fakir miskin. Di sisi Mazhab Maliki dan
Hanafi jika daging itu dimakan semuanya oleh orang yang berkorban atau disimpan
selama 3 hari hukumnya adalah harus tetapi dibenci (makruh). Manakala Mazhab
Hanbali mengharuskan untuk memakan sebahagian besar dagingnya.
4. Mazhab
Syafi’e berpandangan bahawa korban wajib atau nazar atau yang telah dinyatakan
tujuannya dengan lafaz seperti ‘ini adalah sembelihan korban’ atau ‘aku
menjadikannya sebagai sembelihan korban’ maka tidak harus dimakan dagingnya
oleh orang yang berkorban dan tanggungannya (ahli keluarganya). Bahkan adalah
wajib untuk disedahkan kesemuanya.
5. Adapun korban sunat
di sisi Mazhab Syafi’e adalah harus bahkan digalakkan kepada orang yang
berkorban untuk memakan daging korbannya. Diriwayatkan dari Baihaqi: “Bahawa
Rasulullah SAW makan daripada hati sembelihan korbannya”.
1.3 Pembahagian Daging Korban
1. Dalam masalah pembahagian daging korban, adapun yang
paling dituntut disisi Mazhab
Hanafi dan Hanbali ialah dibahagikan daging itu kepada 3 bahagian. 1/3
untuk dimakan oleh
orang yang berkorban, 1/3 untuk dihadiahkan kepada saudara maranya atau
sahabat-
sahabatnya dan 1/3 lagi untuk disedekahkan kepada fakir miskin.
Ini
berdasarkan firman
Allah dalam surah al-Hajj ayat 36 bermaksud:“Makanlah sebahagian
daripadanya, dan
berilah (bahagian yang lain) kepada orang-orang yang tidak meminta dan
yang meminta.”
Dan Allah berfirman
di dalam surah al-Hajj ayat 28 bermaksud:
“Dengan yang
demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang Korban itu dan berilah
makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.”
Berdasarkan ayat 28
ini Mazhab Hanbali mewajibkan memberi makan kepada orang orang fakir miskin
kerana perkataan ‘berilah makan’ adalah ayat perintah.
2. Dalil
yang digunakan oleh selain daripada Mazhab Maliki tentang kadar pembahagian
daging sebanyak 1/3 bahagian ialah riwayat Ibn Abbas pada menyifatkan
sembelihan Nabi SAW: “Dan baginda memberi makan ahli keluarganya 1/3, dan
memberi makan di kalangan jiran-jirannya yang miskin 1/3, dan memberi sedekah
kepada yang memerlukan/yang meminta 1/3”. (riwayat al-Hafiz Abu Musa
al-Asfahani).
3. Manakala
Mazhab Maliki berpandangan bahawa tiada pembahagian daging dalam ibadah korban
bersandarkan kepada hadis-hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Aisyah, Jabir, Abu
Said, Buraidah dan selain mereka yang mana pada hadis-hadis tersebut Nabi ada
menyatakan: “Makanlah kamu, dan simpanlah kamu dan bersedekahlah kamu”,
atau pada riwayat lain: “Makanlah kamu, dan berilah makan, dan
simpanlah kamu”.
4. Daging
korban adalah harus untuk diberikan kepada orang-orang kaya mengikut pandangan
Mazhab Syafi’e sebagai hadiah kepada mereka tanpa bertujuan untuk berjual beli
dengannya.
5. Mengikut
pandangan lama Mazhab Syafi’e orang yang berkorban boleh makan separuh dan
separuh yang lain disedekahkan. Namun, pandangan yang baru pula mengharuskan
orang yang berkorban untuk makan 1/3 daripada sembelihan korbannya. Namun yang
paling tepat ialah wajib disedekahkan sebahagian walaupun sedikit daripada
dagingnya. Paling afdal adalah memberi sedekah kesemua daging korban kecuali
sedikit sekadar untuk mengambil berkat dari ibadah korban.
6. Orang
yang berkorban sunat mengikut pendapat Mazhab Syafi’e boleh menyedekahkan kulit
binatang sembelihannya ataupun untuk memanfaatkannya seperti harusnya
memanfaatkan dagingnya. Paling afdal adalah disedekahkan kesemuanya. Adapun
korban wajib maka orang yang berkorban tidak harus untuk memanfaatkan kulitnya.
1.4.Hukum
memanfaatkan bahagian-bahagian badan binatang Korban
1. Diharamkan
jual beli bulu, lemak, daging, bahagian-bahagian badan, kepalanya, kulit,
rambut, dan susu binatang korban yang diperah selepas disembelih korban. Nabi
SAW telah memerintahkan supaya kulit binatang korban dibahagikan dan melarang
jual beli padanya, sabda Nabi SAW: “sesiapa yang menjual kulit
binatang-binatang korbannya, maka tiada korban baginya”. (riwayat
Hakim dan Baihaqi).
2. Bahagian-bahagian
anggota badan binatang korban juga tidak diharuskan untuk diberi kepada
penyembelih iaitu sebagai upah untuknya. Saidina Ali telah
meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:
“Rasulullah telah
memerintahkanku supaya mengorbankan untanya (iaitu ketika hari Nahar), dan
supaya aku membahagikan kulitnya dan anggota badannya, dan supaya tidak
memberikan kepada penyembelih sesuatu daripadanya”. Dan Ali telah berkata:
“kami memberikan upahya (secara berasingan) daripada kutipan sesama kami”.
(Muttafaqun Alaih).
3. Namun,
jika pemberian kepada penyembelih itu atas dasar kemiskinan atau sedekah bukan
atas dasar upah (upah diberi berasingan) maka hukumnya adalah harus.
4. Bagi
orang yang berkorban pula diharuskan untuk memanfaatkan kulit binatang
sembelihannya. Namun di sisi Mazhab Hanafi mengangap ia termasuk dalam bab
‘istihsan’ jika seseorang itu membeli sesuatu menggunakan kulit binatang
sembelihan tersebut dengan syarat barang yang dibeli atau barang tukaran
tersebut hendaklah sesuatu yang kekal dan bukan sesuatu yang musnah seperti
dinar, dirham, makanan atau minuman. Dalil tentang harusnya memanfaatkan kulit
binatang sembelihan adalah perbuatan Aisyah yang menjadikan kulit binatang
sembelihan sebagai bekas air. Namun Mazhab Maliki menghukumkan makruh jika
digunakan sebagai bekas makanan atau minuman orang yahudi dan nasrani.
1.5 Hukum memberi
daging atau bahagian badan binatang sembelihan korban kepada orang kafir:
1. Imam
al-Nawawi menukilkan daripada Ibn Munzir Ijma‘ Ulama bahawa adalah harus
memberi makan daging Korban kepada fakir miskin Muslim. Mereka berselisih
pendapat berkenaan memberi makan daging Korban kepada Ahli Zimmah. Abu Hanifah,
Hasan al-Basri dan Abu Thaur membenarkannya. Imam Malik pula lebih suka mengutamakan
Muslimin. Imam Malik mengaggap makruh memberikan kulit binatang Korban kepada
orang Kristian.
Adapun pegangan
mazhab Shafie, menurut Imam al-Nawawi, harus memberi makan kafir Zimmi daripada
daging sembelihan Korban Sunat, bukan Korban wajib seperti nazar.
2. Mengikut
pandangan Mazhab Hanbali adalah harus memberi daging kepada orang kafir jika
ianya adalah korban Sunat. Adapun korban wajib maka tidak diharuskan.
3. Menurut
pandangan Syeikh Soleh Uthaimin, seseorang itu boleh memberikan daging Korban
kepada orang kafir sebagai sedeqah selagi orang kafir itu tidak memerangi dan
membunuh orang Islam. Jika dia seorg kafir yang memerangi orang Islam, maka
tidak boleh memberinya apa-apa. Ini bermakna hanya kafir zimmi sahaja yang
diberi kelebihan untuk menerima daging korban.
Pendapat ini dikuatkan dengan
firman Allah dalam surah al-Mumtahanah ayat 8 hingga 9 maksudnya: “Allah
tiada melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang
yang tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari
negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.
Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang
yang memerangi kamu kerana agama dan mengusir kamu dari negerimu dan membantu
(orang lain) untuk mengusirmu. Dan barang siapa menjadikan mereka sebagai
kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”.
4. Fatwa
dari Lajnah Da'imah lil Buhuth al-'Alamiyah wa al-Ifta' pula berpendapat
harus untuk memberi makan daging korban kepada orang kafir yang membuat
perjanjian damai dan juga tebusan dari kalangan orang kafir. Boleh memberinya
kepada orang kafir yang miskin, kaum kerabat, jiran atau mu'allaf, kerana
menyembelih daging Korban ini adalah korban dan ibadat kepada Allah
semata-mata. Yang lebih afdhal, dagingnya dimakan sepertiga, sepertiga lagi
diberikan kepada kerabat, jiran dan teman, dan sepertiga lagi disedeqahkan
kepada orang fakir. Jika dilebihkan atau dikurangkan bahagian ini maka tidak
mengapa. Tidak boleh memberikan daging korban ini kepada orang kafir yang
memerangi orang Islam, kerana kita wajib menjatuhkan dan melemahkannya serta
tidak menguatkannya dengan sedekah. Itu adalah hukum dalam memberi sedekah
kerana umum dalam firman Allah ini:
“Allah tiada
melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang
tiada memerangimu kerana agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu”.
5. Di Negara
kita Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam
Malaysia Kali Ke-66 yang bersidang pada 25 Nov 2004 telah memutuskan
bahawa tidak harus mengagih dan memberi makan daging Korban kepada orang
bukan Islam.
Kesimpulannya,
ulama’ berbeza pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya haram,
ada yang mengatakannya makruh dan Mazhab Hanbali, Hanafi pula mengatakannya
harus kerana ia bukannya sedekah wajib. Namun satu perkara yang tiada khilaf di
kalangan ulama’ ialah mengutamakan umat Islam. Oleh itu dalam hal ini, umat
Islam perlu didahulukan, tetapi tidak menjadi kesalahan memberikannya kepada
orang kafir ahli al-zimmah.
2. Hukum
Memindahkan Daging Korban/ Melakukan Ibadah Korban ke Tempat Atau Negeri/Negara
lain:
1. Mazhab
Hanafi berpendapat bahawa makruh hukumnya memindahkan sembelihan korban ke
negeri lain seperti zakat, kecuali jika diberikan kepada saudara maranya yang
berada di negeri lain atau kepada penduduk negeri lain yang lebih berhajat
kepada daging itu berbanding penduduk di negeri sendiri.
2. Mazhab
Maliki pula berpandangan bahawa tidak diharuskan memindahkannya ke kawasan atau
negeri yang jaraknya tidak jauh dari tempat korban tersebut dilaksanakan,
kecuali penduduk kawasan tersebut lebih berhajat daripada penduduk di kawasan
atau negeri sendiri.
3. Mazhab
Hanbali dan Syafi’e juga berpandangan seperti Mazhab Malik.
Hukumnya
adalah harus menurut mazhab Shafie berasarkan kaedah qiyas dengan pengeluaran
zakat di luar Negara di mana sepatutnya didahulukan tempat sendiri.
4. Di
Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia Kali Ke-66 yang bersidang pada 25 Nov 2004 telah memutuskan
bahawa harus mengagihkan daging Korban ke tempat atau negara lain.
Berkenaan melakukan
ibadat Korban di luar negeri/Negara, Sheikh Muhammad bin Muhammad bin Mukhtar
al-Shanqiti berpendapat bahawa ibadah Korban di luar Negara adalah sah dan
pelakunya akan mendapat pahala melakukan ibadat Korban. Tetapi yang afdalnya
dilakukan di kawasan tempat tinggalnya. Lebih afdal lagi sekiranya dilakukan
ibadat Korban di kawasan kediamannya dan juga di luar Negara yang berdepan
dengan kesukaran.
Dr. Nazim
al-Misbah juga menyokong pandangan ini. Beliau menolak pandangan yang mendakwa
ibadat Korban di luar Negara adalah sama dengan sedekah biasa.
Menurutnya lagi pendapat ini tidak ada dalil yang kuat. Bahkan ia bercanggah
dengan fakta yang meyatakan bahawa Rasulullah SAW mewakilkan Sayyidina Ali
untuk melakukan penyembelihan Korban baginda ketika Haji Wada’.
Kesimpulan, yang
afdal dan hukum asal bagi ibadah Korban ialah dilaksanakan di negeri sendiri.
Sekiranya dibuat di luar Negara, tidak menjadi kesalahan. Bagi mereka yang
mampu, boleh buat dua dua sekali.
3. Pantang Larang
Bagi Mereka yang Ingin Melakukan Ibadat Korban
Disunatkan kepada
mereka yang hendak melakukan ibadat Korban apabila masuk satu haribulan
Zulhijah, agar tidak memotong kuku atau mencukur/menggunting rambut, ataupun
mana mana bulu di badan sehinggalah dilakukan ibadat Korban. Al-Imam Al-Shirazi
berpendapat bahawa ia tidak wajib kerana mereka bukan berihram sebagaimana yang
dilakukan oleh Jemaah haji. Ini adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan Ummi
Salamah: “Sesiapa yang akan melakukan sembelihan Korban, apabila kelihatan
Hilal Zulhijjah maka janganlah dia menyentuh kuku atau rambutnya sehinggalah
disempurnakan ibadat Korban”. Hadis riwayat Muslim.
Imam al-Nawawi
berkata Ulama mazab Syafie menanggap bahawa hukumnya adalah makruh Karahiyat
al-Tanzih berdasarkan hadis di atas. Inilah pegangan mazhab Shafie.
Ada juga sebahagian ulama mazhab Syafie seperti Al-Rafie menganngap hukumnya
adalah haram. Ini selari dengan pandangan Said Ibn Musayyab, Imam Ahmad dan
Rabiah yang mengaanggapnya haram. Mazhab Imam Malik dan Abu
Hanifah tidak menganggap makruh (harus) perbuatan potong kuku atau rambut bagi
mereka yang ingin melakukan ibadat Korban.
Di antara hikmah
dilarang perbuatan tersebut ialah supaya semua anggota badan pelaku Korban
diselamatkan daripada api neraka dan juga untuk mencontohi mereka yang berada
dalam ihram haji walaupun tidak dilarang hubungan suami isteri dan juga
wangian.
No comments:
Post a Comment