Thursday, October 5, 2017

adila 21

Kepada… Penerbit Aku Dia dan Lagu  ( ADILA )
Radio Klasik . Aras 2. Selatan .
Wisma Radio.. Angkasa Puri  Kuala Lumpur                                                      Tarikh.. 7.6.2017

Pilihan lagu.

1.   Selamat Hari Raya                 Nyanyian ..…..Pn Sri Saloma
2.   Dendang Perantau                 Nyanyian ------Tan Sri P. Ramle
3... Suasana DiAidilFitri              Nyanyian ------Dato Sharifah Aini

Dalam menjalini ibadah  puasa lebih2 lagi masok minggu ke dua ini hati terasa pilu dan sayu bila teringat akan pesan Ibu waktu zaman remaja dulu dalam tahun 70an, apa tidaknya ia mengimbau kembali kisah lama dalam penghujung tahun 60an dan awal tahun70an antara aku dan rakan2. Setiap rumah pasti sibuk dengan jemuran gula dan tepung, sibuk mencari sabut kelapa .. dan kayu api .. semua barang2 tersebut adalah  untuk keperluan dan kegunaan untuk membuat kueh raya ..   huh .. seronok ketika itu rata2 setiap rumah ada saja jemuran tepung  dan gula .. dulu lagu raya masok saja minggu kedua diradio pasti berkumandang lagu raya .. yang paling popular lagu Puan Sri Saloma .. selamat hari raya yang baris senikata nya disebut .. dang dang dum bunyi mercun.. kanak2 datang berduyun2 .. dang dang dum mercun berdentum semeraklah hari raya ini tahun ..

1.  lagu ... Selamat Hari Raya                 Nyanyian ..…..Pn Sri Saloma

Memang menjadi lumrah dan tradisi orang kampong saya .. bakar kueh bahulu dan kacau dodol perkara wajib.. setiap rumah pasti ada ..tak ketinggalanlah rumah saya .. mak akan sibuk menyuruh tolong bakar kueh bahulu.. awal sehari dah mula sediakan segala keperluan untuk membuat kueh bahulu.. seperti telor ayam.. tepung gandum siap dijemur , gula pasir siap ditumbuk halus, sabut kelapa siap diracik2.. itu baru kueh bahulu,belum lagi  bahan2 kueh yang lain seperti kueh bangkit kelapa , putu kacang hijau, kueh siput dodol dan yang lainnya..semua itu untuk hidangan pada tetamu yang datang kerumah dihari raya nanti .. bagi saya yang paling tak suka bila masa nak buat dodol .. sebab untuk membuat nya memakan masa yang agak lama ..
dari awal pagi hinggalah menjelang senja baru selesai ..apa tidaknya awal pagi dah kena parut kelapa.. perah santan sediakan tungku untuk tempat letak kancah..kayu api mesti tersedia dari awal lagi .. tapi sebab nak sambut raya kena lah buat

2. Lagu .  Dendang Perantau                   Nyanyian ------Tan Sri P. Ramle

Menjelang Hari Raya awal pagi suasana dikampung amat meriah  orang ramai berduyun2 keMasjid dan Surau untuk menunaikan solat sunat hari raya..dan  para perantau pulang kekampung berkunjung bertemu ahli keluarga ,sanak saudara dan sahabat handai..bagi kami remaja2 lelaki dan perempuan membuat satu kumpulan untuk menziarahi rumah orang kampong lebih2 rumah ketua kampong , Tok Imam,dan tok nenek kita orang .. kumpulan ini dinamakan kumpulan baraan ( kumpulan marhaban masa kini ) ramai remaja berpakaian cantik2  yang lelaki siap baju melayu bersamping songkit.. yang perempuan berbaju kurung .. kami tidak sekumpulan yang lelaki kumpulan lain yang perempuan kumpulan lain .. bila sampai pertembungan disatu rumah maka riuh rendahlah dan gamat usik mengusik berlaku.. ada yang mengambil kesempatan mengorat  itu lah ragam suasana raya dulu2 .. tapi kini kumpalan marhaban remaja  dah tak lagi  tak tahu kenapa  ? ialah lain masa lain caranya , lain tempat lain pula ragam suasananya walau apa pun raya tetap raya ..
 3. Lagu..  ..Suasana AidilFitri                             Nyanyian ------Sharifah Aini


 Dari
ADI PUTRA  SALIM  ON
19. Felda Jelai 1. 73480.

Gemas.  N,Sembilan 

No comments:

Post a Comment