HUKUM
WANGIAN (PERFUME) BERALKOHOL
Alkohol ada yang
datang dari arak dan ada yang bukan. Setiap arak mengandungi alkohol, namun
tidak semua alkohol itu adalah arak. Oleh demikian, alkohol yang terdapat di
dalam wangian (perfume); jika ia bukan datang dari arak atau dari proses
pembuatan arak, ia tidak najis dan harus dipakai termasuk ketika solat. Jika ia
datang dari arak, hukumnya adalah najis mengikut hukum arak itu sendiri di mana
arak adalah najis menurut jumhur ulamak(1). Syeikh Dr. 'Ali Jumaah Muhammad
menegaskan di dalam fatwanya; "Alkohol yang digunakan sebagai bahan dalam
perfume, jika ia dari jenis alkohol ethanol, ia adalah arak dan penggunaannya
dalam perfume menyebabkan perfume itu menjadi najis dan tidak harus digunakan
mengikut Syariat berdasarkan pandangan jumhur ulamak (yang berpandangan arak
adalah najis)".
Wallahu a'lam.
Rujukan;
1. Fatwa Syeikh
'Atiyah Saqar (Himpunan Fatwa Dar al-Ifta', Mesir, 8/413)
2. Fatwa Syeikh Dr. 'Ali Jum'ah Muhammad (www.dar-alifta.org)
3. Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan (www.e-fatwa.gov.my).
(1) Menurut jumhur ulamak termasuk imam-imam mazhab empat; arak adalah najis
kerana Allah mengharamkan memakannya kerana zatnya, maka ia adalah najis sama
seperti daging babi, bangkai dan sebagainya lagi yang haram dimakan. Selain
itu, mereka juga berdalilkan firman Allah (bermaksud); “Wahai orang-orang
beriman! Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala, mengundi nasib dengan
batang-batang anak panah, (semuanya) adalah rijs (kotor/keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah
kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”. (al-Maidah; 90)
Segelintir
ulamak -iaitu Imam ar-Rabi’ah (guru Imam Malik), al-Laith bin Sa’ad, Imam
al-Muzani (tokoh ulamak dalam mazhab Syafiie), Daud az-Zahiri, as-Syaukani,
Imam as-Son’ani, Rasyid Redha- berpandangan; arak tidak najis kerana tidak ada
dalil dari Syarak yang menegaskan kenajisannya. Walaupun ia haram diminum,
namun tidak semua benda yang haram dimakan atau diminum secara otomatik dapat
dihukum sebagai najis. Setiap najis adalah haram dimakan, namun tidak semua
yang haram dimakan adalah najis. Ganja, dadah dan racun-racun/bias-bisa yang
boleh membunuh semua itu haram dimakan, namun pada masa yang sama ia adalah
suci (tidak najis). Sesuatu itu dapat dianggap najis jika ada nas yang
menegaskan ia adalah najis. Jika tidak ada nas, ia kekal di atas hukum asalnya
iaitu suci. Tidak ada nas yang menegaskan arak adalah najis. Adapun ayat di
atas, perkataan “رجس” (kotor/keji) di dalam ayat tersebut bukan bermaksud najis
hissi (yakni najis yang dapat dilihat atau dirasai yang menjadi perbahasan
kita), akan tetapi ia bermaksud najis maknawi (yakni kekotoran batin) iaitulah
dosa dan munkar. Ini kerana perkataan “رجس” (kotor/keji) itu bukan sahaja ditujukan
kepada arak, tetapi juga ditujukan kepada judi, berhala dan anak-anak panah
(untuk mengundi nasib). Benda-benda selain arak itu (yakni judi, berhala dan
anak-anak panah) jika kita memegangnya tidak ada ulamak yang berkata kita
memegang najis. Ini menunjukkan bahawa kekotoran yang dimaksudkan oleh ayat
tersebut bukanlah kekotoran hissi, akan tetapi kekotoran maknawi.
(Rujuk; Tafsir al-Qurthubi, surah al-Maidah, ayat 90).
(Rujuk; Tafsir al-Qurthubi, surah al-Maidah, ayat 90).
No comments:
Post a Comment