Thursday, March 24, 2011

WANN Apa Guna Berjanji

1 comment:

  1. MUKMIN BERSIFAT IKHLAS DAN REDA
    BAHAGIA DALAM HIDUPNYA

    Seseorang mukmin yang bersifat ikhlas dan reda dengan ketentuan Ilahi pasti memperolehi kebahagiaan dalam hidupnya. Ini kerana Allah swt akan menganugerahkan beberapa ciri dan keutamaan dalam hidup untuk dijadikan teladan dan iktibar .
    Contoh:

    • Jarang kecewa terhadap dunia.

    Orang ikhlas tidak mengharap apapun daripada sesiapa , kenikmatan baginya bukan cara mendapatkan , tapi daripada apa yang disembahkan sesama insan. Sebaliknya orang yang tidak ikhlas tanpa disedari akan dikelilingi kekecewaan dalam hidup,kerana banyak menyandarkan kepada orang lain dan bersikap sentiasa tidak cukup walaupun harta sudah bertimbun.

    • Tidak begitu mempedulikan penghargaan.

    Bagi orang ikhlas, sama ada dipuji atau dicaci sama saja , asalkan apa yang dilakukan benar dan dengan niatnya yang lurus.

    • Tidak membeza-bezakan amal ( besar atau kecil ).

    Orang ikhlas tidak melihat besar atau kecilnya amalan. Ia hanya mengutamakan apa yang disukai Allah. Tidak ada yang kecil disisi Allah , yang kecil hanyalah amal yang tidak ikhlas.

    • Bersunguh berbuat amal.

    Kebahagiaannya bukan daripada mendapatkan pujian, namun daripada kesannya amal. Orang ikhlas sentiasa istiqomah dalam ibadat walaupun sudah membuat banyak kali amal kebajikan.

    • Tidak menonjolkan diri.

    Orang ikhlas tidak berjuang untuk kepentingan diri sendiri atau satu kumpulan terten tu , sebaliknya berjuang kerana Allah dan untuk Islam

    • Tidak mudah tertipu atau terpedaya oleh syaitan.

    Allah swt mengabdikan ucapan iblis dalam al-Quran( surah al-Hijr ayat 39 - 40 )
    Maksudnya: “ Pastinya aku ( syaitan ) akan menyesatkan mereka ( manusia ) semuannya. Kecuali hamba-hamba –Mu yang ikhlas ”

    ReplyDelete