Dari -Imam An-Nawawi-
Bab: Iman, Islam
Dan Ihsan
Umar berkata.. ketika
kami tengah berada didalam majlis bersama Rasulullah pada suatu hari, tiba-tiba
ternampak dihadapan kami seorang laki-laki yang berpakaian sangat putih,
berambut sangat hitam, tidak terlihat padanya tanda-tanda bekas perjalanan jauh
dan tidak seorang pun diantara kami yang mengenalinya. Lalu ia duduk di hadapan
Rasulullah dan menyandarkan lututnya pada lutut Rasulullah dan meletakkan
tangannya diatas paha Rasulullah, selanjutnya ia berkata
" Hai Muhammad,
beritahukan kepadaku tentang Islam
" Rasulullah
menjawab,"Islam itu engkau bersaksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan selain
Allah dan sesungguhnya Muhammad itu utusan Allah, engkau mendirikan solat,
mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan dan mengerjakan ibadah haji ke
Baitullah jika engkau mampu melakukannya.
" Orang itu berkata,"Engkau
benar," kami pun hairan, ia bertanya lalu membenarkannya
“ Orang itu berkata
lagi," Beritahukan kepadaku tentang Iman" Rasulullah menjawab,"Engkau
beriman kepada Allah, kepada para Malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, kepada utusan-utusan Nya, kepada hari
Kiamat dan kepada takdir ( qada dan qadar ) yang baik mahu pun yang buruk"
“ Orang tadi berkata,"
Engkau benar"
“ Orang itu berkata
lagi," Beritahukan kepadaku tentang Ihsan"
Rasulullah
menjawab,"Engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihat-Nya,
jika engkau tidak melihatnya, sesungguhnya Dia pasti melihatmu."
“ Orang itu berkata
lagi,"Beritahukan kepadaku tentang kiamat"
Rasulullah
menjawab," Orang yang ditanya itu tidak lebih tahu dari yang
bertanya."
Selanjutnya orang itu
berkata lagi,"beritahukan kepadaku tentang tanda-tandanya"
Rasulullah
menjawab," Jika hamba perempuan telah melahirkan tuan puterinya, jika
engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, tidak berbaju, miskin dan penggembala
kambing, berlumba-lumba mendirikan bangunan."
Kemudian pergilah ia,
aku tetap tinggal beberapa lama kemudian Rasulullah berkata kepadaku,
"Wahai Umar, tahukah engkau siapa yang bertanya itu?" Saya
menjawab," Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui"
Rasulullah
berkata," Ia adalah Jibril, dia datang untuk mengajarkan kepadamu tentang
agama kepadamu"
Penjelasan:
Hadis ini sangat berharga
karena mencakup semua fungsi perbuatan lahiriah dan bathiniah, serta menjadi
tempat merujuk bagi semua ilmu syari'at dan menjadi sumbernya. Oleh sebab itu hadis ini menjadi induk
ilmu sunnah.
Hadis ini menunjukkan adanya contoh berpakaian yang bagus, berperilaku yang baik dan bersih ketika datang kepada ulama, orang terhormat atau penguasa, kerana jibril datang untuk mengajarkan agama kepada manusia dalam keadaan seperti itu.
Kalimat " Ia meletakkan kedua telapak tangannya diatas kedua paha beliau, lalu ia berkata : Wahai Muhammad....." adalah riwayat yang masyhur. Nasa'i meriwayatkan dengan kalimat, "Dan ia meletakkan kedua tangannya pada kedua lutut Rasulullah...." Dengan demikian yang dimaksud kedua pahanya adalah kedua lututnya.
Dari hadis ini difahami bahawa islam dan iman adalah dua hal yang berbeza, baik secara bahasa mahu pun syari'at. Namun terkadang, dalam pengertian syari'at, kata islam dipakai dengan makna iman dan sebaliknya.
Kalimat, "Kami hairan, dia bertanya tetapi dia sendiri yang membenarkannya" mereka para shahabat Rasulullah saw menjadi hairan atas kejadian tersebut, kerana orang yang datang kepada Rasulullah hanya dikenal oleh beliau dan orang itu belum pernah mereka ketahui bertemu dengan Rasulullah dan mendengarkan sabda beliau. Kemudian ia mengajukan pertanyaan yang ia sendiri sudah tahu jawabannya bahkan membenarkannya, sehingga orang-orang hairan dengan kejadian itu.
Kalimat, "Engkau beriman kepada Allah, kepada para malaikat-Nya, dan kepada kitab-kitab-Nya...." Iman kepada Allah iaitu mengakui bahawa Allah itu ada dan mempunyai sifat-sifat Agung serta sempurna, bersih dari sifat kekurangan,. Dia tunggal, benar, memenuhi segala keparluan makhluk-Nya, tidak ada yang setara ( sama ) dengan Dia, pencipta segala makhluk, bertindak sesuai kehendak-Nya dan melakukan segala kekuasaan-Nya sesuai dengan keinginan-Nya.
Iman kepada Malaikat, maksudnya mengakui bahawa para malaikat adalah hamba Allah yang mulia, tidak mendahului sebelum ada perintah, dan selalu melaksanakan apa yang diperintahkan-Nya.
Iman kepada Para Rasul Allah, maksudnya mengakui bahawa mereka jujur dalam menyampaikan segala keterangan yang diterima dari Allah dan mereka diberi mukjizat yang mengukuhkan kebenarannya, menyampaikan semua ajaran yang diterimanya, menjelaskan kepada orang-orang mukalaf apa-apa yang Allah perintahkan kepada mereka. Para Rasul Allah wajib dimuliakan dan tidak boleh dibeza-bezakan.
Iman kepada hari Akhirat , maksudnya mengakui adanya kiamat, termasuk hidup setelah mati, berkumpul dipadang Mahsyar, adanya perhitungan dan timbangan amal, menempuh jambatan antara syurga dan neraka, serta adanya Syurga dan Neraka, dan juga mengakui hal-hal lain yang tersebut dalam Qur'an dan Hadis Rosululloh.
Iman kepada takdir iaitu mengakui semua yang tersebut diatas, ringkasnya tersebut dalam firman Allah.. dalam al Quran Surah. Ash-Shaffaat : ayat 96,
Hadis ini menunjukkan adanya contoh berpakaian yang bagus, berperilaku yang baik dan bersih ketika datang kepada ulama, orang terhormat atau penguasa, kerana jibril datang untuk mengajarkan agama kepada manusia dalam keadaan seperti itu.
Kalimat " Ia meletakkan kedua telapak tangannya diatas kedua paha beliau, lalu ia berkata : Wahai Muhammad....." adalah riwayat yang masyhur. Nasa'i meriwayatkan dengan kalimat, "Dan ia meletakkan kedua tangannya pada kedua lutut Rasulullah...." Dengan demikian yang dimaksud kedua pahanya adalah kedua lututnya.
Dari hadis ini difahami bahawa islam dan iman adalah dua hal yang berbeza, baik secara bahasa mahu pun syari'at. Namun terkadang, dalam pengertian syari'at, kata islam dipakai dengan makna iman dan sebaliknya.
Kalimat, "Kami hairan, dia bertanya tetapi dia sendiri yang membenarkannya" mereka para shahabat Rasulullah saw menjadi hairan atas kejadian tersebut, kerana orang yang datang kepada Rasulullah hanya dikenal oleh beliau dan orang itu belum pernah mereka ketahui bertemu dengan Rasulullah dan mendengarkan sabda beliau. Kemudian ia mengajukan pertanyaan yang ia sendiri sudah tahu jawabannya bahkan membenarkannya, sehingga orang-orang hairan dengan kejadian itu.
Kalimat, "Engkau beriman kepada Allah, kepada para malaikat-Nya, dan kepada kitab-kitab-Nya...." Iman kepada Allah iaitu mengakui bahawa Allah itu ada dan mempunyai sifat-sifat Agung serta sempurna, bersih dari sifat kekurangan,. Dia tunggal, benar, memenuhi segala keparluan makhluk-Nya, tidak ada yang setara ( sama ) dengan Dia, pencipta segala makhluk, bertindak sesuai kehendak-Nya dan melakukan segala kekuasaan-Nya sesuai dengan keinginan-Nya.
Iman kepada Malaikat, maksudnya mengakui bahawa para malaikat adalah hamba Allah yang mulia, tidak mendahului sebelum ada perintah, dan selalu melaksanakan apa yang diperintahkan-Nya.
Iman kepada Para Rasul Allah, maksudnya mengakui bahawa mereka jujur dalam menyampaikan segala keterangan yang diterima dari Allah dan mereka diberi mukjizat yang mengukuhkan kebenarannya, menyampaikan semua ajaran yang diterimanya, menjelaskan kepada orang-orang mukalaf apa-apa yang Allah perintahkan kepada mereka. Para Rasul Allah wajib dimuliakan dan tidak boleh dibeza-bezakan.
Iman kepada hari Akhirat , maksudnya mengakui adanya kiamat, termasuk hidup setelah mati, berkumpul dipadang Mahsyar, adanya perhitungan dan timbangan amal, menempuh jambatan antara syurga dan neraka, serta adanya Syurga dan Neraka, dan juga mengakui hal-hal lain yang tersebut dalam Qur'an dan Hadis Rosululloh.
Iman kepada takdir iaitu mengakui semua yang tersebut diatas, ringkasnya tersebut dalam firman Allah.. dalam al Quran Surah. Ash-Shaffaat : ayat 96,
![Surat Ash Shaffat Ayat 96](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.png)
"Allah
menciptakan kamu dan semua perbuatan kamu"
Dan didalam Surah.
Al-Qamar : ayat 49,
![https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi1yVpyXozh1iK_wxO4tgD9_qPHe-G12-2r9UeKoXDbKgYZXfthHiUmflpi2dHkSRJdQd6Ch0KJ44EdI_9QfPoRn-k8FI0nzlDA35ideiO09GsBESZGD0FLeorn68qCevfSuhQP72_dshw/s1600/54_49.png](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.png)
"Sungguh segala sesuatu telah kami
ciptakan dengan ukuran tertentu"
dan di ayat-ayat yang
lain. Demikian juga dalam Hadis Rasulullah, Dari Ibnu Abbas, "Ketahuilah,
sekiranya semua umat berkumpul untuk memberikan suatu keuntungan kepadamu, maka
hal itu tidak akan kamu peroleh selain dari apa yang Allah telah tetapkan pada
dirimu.
Sekiranya mereka pun
berkumpul untuk melakukan suatu yang membahayakan dirimu, nescaya tidak akan
membahayakan dirimu kecuali apa yang telah Allah tetapkan untuk dirimu. Segenap
pena diangkat dan lembaran-lembaran telah kering"
Para Ulama mengatakan, Barangsiapa membenarkan segala urusan dengan sungguh-sungguh lagi penuh keyakinan tidak sedikit pun ada rasa keraguan, maka dia adalah mukmin sejati.
Kalimat, "Engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya...." Pada pokoknya merujuk pada kekhusyukkan dalam beribadah, memperhatikan hak Allah dan menyadari adanya pengawasan Allah kepadanya serta keagungan dan kebesaran Allah selama menjalankan ibadah.
Kalimat, "Beritahukan kepadaku tanda-tandanya ? sabda Baginda: Budak perempuan melahirkan anak tuannya" maksudnya kaum muslimin kelak akan menguasai negeri kafir, sehingga banyak tawanan, maka budak-budak banyak melahirkan anak tuannya dan anak ini akan menempati posisi majikan kerana kedudukan bapaknya.
Para Ulama mengatakan, Barangsiapa membenarkan segala urusan dengan sungguh-sungguh lagi penuh keyakinan tidak sedikit pun ada rasa keraguan, maka dia adalah mukmin sejati.
Kalimat, "Engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya...." Pada pokoknya merujuk pada kekhusyukkan dalam beribadah, memperhatikan hak Allah dan menyadari adanya pengawasan Allah kepadanya serta keagungan dan kebesaran Allah selama menjalankan ibadah.
Kalimat, "Beritahukan kepadaku tanda-tandanya ? sabda Baginda: Budak perempuan melahirkan anak tuannya" maksudnya kaum muslimin kelak akan menguasai negeri kafir, sehingga banyak tawanan, maka budak-budak banyak melahirkan anak tuannya dan anak ini akan menempati posisi majikan kerana kedudukan bapaknya.
Hal ini menjadi sebahagian
tanda-tanda kiamat. Ada juga yang mengatakan bahawa itu menunjukkan kerosakan
umat manusia sehingga orang-orang terhormat menjual budak yang menjadi ibu dari
anak-anaknya, sehingga berpindah-pindah tangan yang mungkin sekali akan jatuh
ke tangan anak kandungnya tanpa disedarinya.
Hadis ini juga menyatakan adanya larangan berlumba-lumba membangun bangunan yang sama sekali tidak diparlukan. Sebagaimana sabda Baginda Rasulullah," Anak adam diberi pahala untuk setiap belanja yang dikeluarkannya kecuali belanja untuk mendirikan bangunan"
Kalimat, "Penggembala Domba" secara khusus disebutkan kerana merekalah yang merupakan golongan badui yang paling lemah sehingga umumnya tidak mampu mendirikan bangunan, berbeza dengan para pemilik unta yang umumnya orang terhormat.
Kalimat, "Saya tetap tinggal beberapa lama" maksudnya Umar tetap tinggal ditempat itu beberapa lama setelah orang yang bertanya pergi, dalam riwayat yang lain yang dimaksud tetap tinggal adalah Rasulullah saw.
Kalimat, "Ia datang kepada kamu sekalian untuk mengajarkan agamamu" maksudnya mengajarkan pokok-pokok agama mu, demikian kata Syaikh Muhyidin An Nawawi dalam syarah shahih muslim.
Hadis ini juga menyatakan adanya larangan berlumba-lumba membangun bangunan yang sama sekali tidak diparlukan. Sebagaimana sabda Baginda Rasulullah," Anak adam diberi pahala untuk setiap belanja yang dikeluarkannya kecuali belanja untuk mendirikan bangunan"
Kalimat, "Penggembala Domba" secara khusus disebutkan kerana merekalah yang merupakan golongan badui yang paling lemah sehingga umumnya tidak mampu mendirikan bangunan, berbeza dengan para pemilik unta yang umumnya orang terhormat.
Kalimat, "Saya tetap tinggal beberapa lama" maksudnya Umar tetap tinggal ditempat itu beberapa lama setelah orang yang bertanya pergi, dalam riwayat yang lain yang dimaksud tetap tinggal adalah Rasulullah saw.
Kalimat, "Ia datang kepada kamu sekalian untuk mengajarkan agamamu" maksudnya mengajarkan pokok-pokok agama mu, demikian kata Syaikh Muhyidin An Nawawi dalam syarah shahih muslim.
Isi hadis ini yang
terpenting adalah penjelasan islam, iman dan ihsan, serta kewajiban beriman
kepada Takdir Allah Subhanahu Wa Ta'ala… firman Allah swt
Dialah yang telah
menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka
bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah
tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana, (
Sesungguhnya keimanan seseorang dapat
bertambah dan berkurang, )
QS. Al-Fath : ayat 4,
"Untuk menambah
keimanan mereka pada keimanan yang sudah ada sebelumnya". Imam Bukhari
menyebutkan dalam kitab shahihnya bahawa ibnu Abu Mulaikah berkata, "Aku
temukan ada 30 orang sahabat Rasulullah yang kuatir ada sifat kemunafikan dalam
dirinya.
Tidak ada seorang pun
dari mereka yang berani mengatakan bahawa ia memiliki keimanan seperti halnya
keimanan Jibril dan Mikail 'alaihimus salaam"
Kata iman mencakup pengertian kata islam dan semua bentuk ketaatan yang tersebut dalam hadits ini, karena semua hal tersebut merupakan perwujudan dari keyakinan yang ada dalam bathin yang menjadi tempat keimanan.
Kata iman mencakup pengertian kata islam dan semua bentuk ketaatan yang tersebut dalam hadits ini, karena semua hal tersebut merupakan perwujudan dari keyakinan yang ada dalam bathin yang menjadi tempat keimanan.
Oleh karena itu kata
Mukmin secara mutlak tidak dapat diterapkan pada orang-orang yang melakukan
dosa-dosa besar atau meninggalkan kewajiban agama, sebab suatu istilah harus
menunjukkan pengertian yang lengkap dan tidak boleh dikurangi, kecuali dengan
maksud tertentu.
Juga dibolehkan
menggunakan kata Tidak beriman sebagaimana pengertian hadis Rasulullah,
"Seseorang tidak berzina ketika dia beriman dan tidak mencuri ketika dia
beriman" maksudnya seseorang dikatakan tidak beriman ketika berzina atau
ketika dia mencuri.
Kata islam mencakup makna iman dan makna ketaatan, syaikh Abu 'Umar berkata, "kata iman dan islam terkadang pengertiannya sama terkadang berbeza.
Kata islam mencakup makna iman dan makna ketaatan, syaikh Abu 'Umar berkata, "kata iman dan islam terkadang pengertiannya sama terkadang berbeza.
Setiap mukmin adalah
muslim dan tidak setiap muslim adalah mukmin" ia berkata, "pernyataan
seperti ini sesuai dengan kebenaran" Keterangan-keterangan Al-Qur'an dan
Assunnah berkenaan dengan iman dan islam sering tidak difahami ( keliru ) oleh
orang-orang awam. Apa yang telah kami jelaskan diatas telah sesuai dengan
pendirian jumhur ulama ahli hadis dan lain-lain..
TAUHID DAN PENGERTIAN: IMAN, ISLAM DAN IHSAN
A. Pengertian IMAN , ISLAM DAN IHSAN
Hakikat manusia diciptakan oleh
Allah SWT adalah semata-mata untuk ta’abbudi atau penghambaan yang penuh dengan tatacara
beribadah hanya kerana Allah SWT.
Beribadah tanpa ilmu tiada guna
dan akan menjadi sia-sia. Ada tiga perkara yang
saling berkaitan antara satu dengan yang lain dan sangat perlu untuk
dijaga dan diamalkan oleh seorang hamba. Tiga perkara atau cabang dasar
yang menjadikan kesempurnaan ibadah seorang hamba
disisi tuhannya ialah:- Iman,
Islam, dan Ihsan.
Seseorang dikatakan beriman
jika mereka meyakini dan membenarkan adanya Allah tuhan yang maha Esa, adanya
Malaikat, adanya Rasul, Kitab-kitab samawi, hari Kiamat serta adanya Qada’ dan Qadar.
Sedangkan seseorang dikatakan muslim ketika ia melaksanakan kewajiban dan
meninggalkan segala larangan agama dan dikatakan muhsin ketika
seseorang dapat merasakan manisnya beribadah serta selalu merasa diawasi oleh
Allah SWT, pada niatnya segala yang diperbuat lillahita’ala .
Oleh itu,betapa pentingnya kita memahami tiga
perkara cabang tersebut ( Iman,Islam dan
Ihsan ) seperti apa itu iman,
islam dan ihsan, mengetahui rukun-rukun iman dan islam, mengetahui
tingkatan-tingkatan dalam iman mahu pun
islam, serta intipati antara ketiga
perkara tersebut.
B. Persoalan dan rumusan perkara cabang tersebut..
1. Bagaimana pengertian Iman, Islam, dan Ihsan?
2. Bagaimana Rukun-rukun Iman dan Islam?
3. Bagaimana tingkatan-tingkatan dalam Iman dan Islam
dan pencapaian muhsin?
4. Bagaimana Korelasi antara Iman, Islam, dan Ihsan?
A. Pengertian Iman, Islam, dan Ihsan
1. Pengertian Iman
Iman adalah kepercayaan kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa.Syahadatain (dua
persaksian: bersaksi bahwa tiada Tuhan yang disembah kecuali Allah dan
Muhammad adalah Rasulullah) merupakan suatu pernyataan sebagai kunci dalam
memasuki gerbang Islam. Pernyataan bahwa hanya Allah (Yang Esa) satu-satunya
Tuhan yang wajib disembah, merupakan pokok ajaran yang menjadi misi segala Nabi
yang pernah diutus oleh Allah ke bumi di sepanjang sejarah kehidupan manusia.
Ar- Raghib al-Ashfahani (ahli
kamus Al-quran) mengatakan, iman didalam Al-quran terkadang digunakan untuk
arti iman yang hanya sebatas dibibir saja padahal dalam hati dan perbuatannya
tidak beriman, terkadang digunakan untuk arti iman yang hanya terbatas pada
perbuatannya saja, sedang hati dan ucapannya tidak beriman dan ketiga kata iman
terkadang digunakan untuk arti iman yang diyakini dalam hati, diucapkan dengan
lisan, dan di amalkan dalam perbuatan sehari-hari
Iman itu perkataan dan perbuatan, iaitu perkataan hati dan lisan, dan
perbuatan hati, lisan, dan anggota badan. Ia bertambah kerana ketaatan dan
berkurang kerana maksiat, dan orang yang beriman itu bertingkat keimanannya.
![Quran, Surah Al-Hujurat, Ayat 7](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.png)
Dan ketahuilah oleh mu bahawa di kalangan kamu
ada Rasulullah.jika kamu menuruti kemahuan mu dalam beberapa urusan
benar-benarlah kamu mendapat kesusahan, tetapi Allah menjadikan kamu
"cinta" kepada keimanan dan menjadikan keimanan itu indah di dalam
hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan, dan
kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus ( surah
al-,hujurat: ayat 7 )
Perkataan dan perbuatan adalah makna syahadatain (persaksian tidak ada
tuhan selain Allah dan Muhammad itu utusan Allah), yang seseorang tidak sah
memeluk agama Islam tanpa dua kalimat syahadah ini. Ia merupakan amalan hati
dengan mengitikadkannya dan amalan lisan dengan mengucapkannya dengan segala
kesungguhan . Firman Allah, dalam surah al- Baqarah: 143)
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 143](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.png)
Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan
kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas
(perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan)
kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang)
melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan
siapa yang membelot. Dan sesungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat,
kecuali bagi orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan
mensia-nsiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
kepada manusia. (al- Baqarah: 143)
Yang dimaksudkan oleh “iman mu” dalam ayat ini adalah solat yang dilaksanakan
dengan menghadap keBaitul Maqdis sebelum diciptakannya perubahan kiblat kepada
baitullah (Kaabah) yang ada sekarang Di sini, solat secara keseluruhan
disebut iman, kerana solat menghimpun perbuatan hati, lisan, dan anggota badan.
Nabi Muhammad SAW juga menjadikan jihad, ibadah lailatul qadar, puasa
Ramadhan, shalat tarawih, dan shalat lima waktu sebagai iman. Ketika beliau
ditanya tentang amalan yang paling utama, beliau menjawab, “Iman kepada Allah
dan rasul-Nya.”
Berikut ini dalil yang menunjukkan bertambah dan berkurangnya iman seseorang
..
Firman Allah swt dlm surah al fath ayat 4
Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke
dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping
keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan
bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana (al-Fath: 4)
Dan juga dalam surah al- kahfi ayat 13
![Quran, Surah Al-Kahf, Ayat 13](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image008.png)
Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal
mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman
kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.
Serta juga dalam surah at taubah ayat 124 .. firmanNya
![Quran, Surah At-Tauba, Ayat 124](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image010.png)
Dan apabila diturunkan suatu surat, maka di
antara mereka (orang-orang munafik) ada yang berkata: "Siapakah di antara
kamu yang bertambah imannya dengan (turunnya) surat ini?" Adapun
orang-orang yang beriman, maka surat ini menambah imannya, dan mereka merasa
gembira “
2. Pengertian Islam
Secara dasarnya kata Islam berasal dari Bahasa Arab diambil dari kata “salima”
yang berarti selamat sejahtera. Dari kata itu dibentuk kata “aslama”
yang berarti menyerah, tunduk, patuh, dan taat. Kata “aslama”
menjadi pokok kata Islam. Sebab itu orang yang melakukan “aslama” atau
masuk islam dinamakan Muslim. Selanjutnya dari kata “salima” juga
terbentuk kata “silmun” dan “salamun” yang berarti damai. Kerana
seorang yang menyatakan dirinya muslim adalah harus damai dengan Allah dan
dengan sesama manusia.
Penyebutan orang-orang Barat terhadap Islam sebagai Moehammedanism dan
Moehamadan, bukan saja tidak tepat tetapi salah secara prinsipil (Nasrudin
Razak, 1985: 55).
Istilah ini mengandung arti Islam adalah paham Muhammad atau pemujaan
terhadap Muhammad, sebagaimana perkataan Kristian dan Kekristianan yang
mengadung arti pemujaan terhadap Kristus.
Islam artinya penyerahan diri kepada Allah, tuhan yang Maha Kuasa, Maha
Perkasa, dan Maha Esa. Penyerahan itu diikuti dengan kepatuhan dan ketaatan
untuk menerima dan melakukan apa saja perintah dan larangan-Nya. Tunduk pada
aturan dan undang-undang yang diturunkan kepada manusia melalui hamba
pilihan-Nya (para rasul). Aturan dan undang-undang yang dibuat oleh Allah itu
dikenal dengan istilah “Syari’ah”.
Kadang-kadang syari’ah itu disebut juga din (agama). Innaddina
‘indallahi al-islam (sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam )
kerana memang agama di sisi Allah ialah penyerahan yang sesunggguhnya kepada
Allah. Maka walaupun seseorang mangaku memeluk agama Islam, kalau tidak
menyerah yang sesungguhnya kepada Allah, tidak mahu mematuhi suruhan dan larangannya,
belumlah dia disebut Islam sebenar.
Dengan memasuki Islam seseorang akan selamat, damai, dan sentosa dalam
kehidupan yang seimbang lahir dan batin, dunia dan akhirat. Islam memang
mempunyai arti (selamat, damai, dan sentosa), suatu agama yang diturunkan oleh
Allah kepada segenap nabi dan rasul-Nya.
Allah jua menegaskan bahawa siapa saja yang memeluk agama selain Islam
tidak akan diterima kerana itu tentulah para nabi membawa dan memeluk agama ini,
kerana Islam memang diperuntukkan bagi segenap manusia. Ajaran Islam itu, oleh
kerananya merata, mengatur manusia dalam segala seginya, bukan semata mata mengatur
hubungan manusia dengan Tuhannya, melainkan juga mengatur hubungan manusia
dengan manusia, dan manusia dengan lingkungannya (alam semesta).
3. Pengertian Ihsan
Ihsan, menurut kamus berasal dari kata: ahsana-yuhsinu-ihsan berarti,
baik, bagus, kebajikan atau soleh. Menurut makna istilah, seperti dikemukakan
dalam hadis nabi di permulaan tulisan ialah: “engkau menyembah Allah
seakan-akan engkau melihat-Nya, dan jika engkau tidak dapat melihat-Nya,
sesungguhnya Ia melihat engkau.”
B. Rukun-rukun Iman dan
Islam
Rukun Iman
a. Iman Kepada Allah
Yakni beriman kepada rububiyyah Allah Swt,
maksudnya : Allah adalah Tuhan, Pencipta, Pemilik semesta, dan Pengatur segala
urusan, Beriman kepada uluhiyyah Allah Swt, maksudnya: Allah sajalah
tuhan yang berhak di sembah, dan semua sesembahan selain-Nya adalah batil, iman
kepada Nama-Nama dan Sifat-Sifat-Nya maksudnya: bahawa sanya
Allah Swt, memiliki nama-nama yang mulia, dan sifat-sifat-Nya yang sempurna
serta agung sesuai yang ada dalam Al-quran dan Sunnah Rasul-Nya.
b. Iman Kepada
Malaikat-malaikat Allah
Malaikat adalah hamba Allah
yang mulia, mereka diciptakan oleh Allah untuk beribadah kepada-Nya, serta
tunduk dan patuh menta’ati-Nya, Allah telah membebankan kepada mereka berbagai
tugas,
Diantaranya adalah : Jibril
tugasnya menyampaikan wahyu, Mikail mengurusi hujan dan tumbuh-tumbuhan,
Israfil meniup sangsakala di hari kiamat, Izrail (malaikat maut), Raqib ,
Atit, mencatat amal perbutan manusia, Malik menjaga neraka, Ridwan menjaga
syurga, dan malaikat-malaikat yang lain yang hanya
Allah Swt yang dapat mengetahuinya.
c. Iman Kepada
Kitab-kitab Allah
Allah yang Maha Agung dan Mulia
telah menurunkan kepada para Rasul-Nya kitab-kitab, mengandungi
petunjuk dan kebaikan. Diantaranya: kitab taurat diturunkan kepada Nabi Musa, ,
Zabur diturunkan kepada Nabi Daud, Shuhuf Nabi Ibrahim dan Nabi Musa, Injil
diturunkan kepada Nabi Isa dan Al-quran
diturunkan Allah Swt, kepada Nabi Muhammad Saw. Allah telah menjamin untuk
menjaga dan memeliharanya, kerana ia akan
menjadi hujjah atas semua makhluk,hingga
hari kiamat.
d. Iman Kepada Rasul Allah
Allah telah mengutus kepada makhluk-Nya
para rasul, rasul pertama adalah Nabi
Nuh . Nabi Ibrahim , Nabi Salleh , Nabi Musa, Nabi Sulaiman , Nabi Daud ,
Nabi Isa dan yang terakhir adalah Nabi Muhammad
Saw, dan semua itu adalah manusia biasa, tidak memiliki sedikitpun sifat
ketuhanan, mereka adalah hamba-hamba Allah yang dimuliakan dengan kerasulan yang mempunyai
mukjizat... Dan Allah telah mengakhiri semua syari’at dengan
syari’at yang diajarkan oleh Nabi Muhammad Saw,yang diutus untuk seluruh
manusia, maka tidak ada nabi sesudahnya.
e. Iman Kepada Hari Akhir
Hari kiamat, tidak ada hari lagi setelahnya, ketika
Allah membangkitkan manusia dalam keadaan hidup untuk kekal ditempat yang penuh
kenikmatan atau ditempat siksaan yang amat pedih. Beriman kepada hari akhir
meliputi beriman kepada semua yang akan terjadi setelah itu, seperti
kebangkitan dan hisab, kemudian syurga
atau neraka.
f. Iman Kepada Qada’ dan Qadar
Iman kepada qada dan qadar
Allah adalah salah satu sendi akidah Islam. Dalam pembicaraan sehari-hari
disingkat dengan sebutan takdir (taqdir). Berbicara tentang takdir Allah memang
bukan sesuatu yang mudah. Sebab yang kita bicarakan langsung bersangkut
kehendak Tuhan terhadap makhluk-makhluk-Nya.
Beriman kepada qada dan qadar
Allah adalah rukun keenam dari rukun iman. Sebagaimana dalam jawapan Rasulullah
ketika ditanya oleh Jibril tentang iman, beliau bersabda:
“Engkau beriman kepada Allah,
para malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, hari akhir, dan engkau beriman kepada
qada-Nya, yang baik mahu pun
yang buruk.” (HR.Buhkari dan Muslim)
Seperti yang dinyatakan dalam
Al-Qur’an surah An-Naml ayat 65 yang artinya
![Quran, Surah An-Naml, Ayat 65](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image012.png)
Katakanlah: "Tidak ada seorang pun di
langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah", dan
mereka tidak mengetahui bila mereka akan dibangkitkan
Rukun Islam
A. Dua
Kalimat Syahadah
Dua kalimat syahadat itu adalah
laksana anak kunci yang dengannya manusia masuk ke dalam alam keselamatan (Islam).
Sebagaimana keterangan Hadis Nabi : “dari Mu’az berkata, aku mendengar
Rasulullah s.a.w. bersabda: barangsiapa yang akhir katanya laa ilaaha
illallaah, maka dia pasti masuk surga.”
Kalimat “laa ilaaha illallah” tersusun dalam bentuk dimulai dengan
peniadaan, yaitu tiada tuhan, baru kemudian disusul dengan suatu penegasan :
“melaikan Allah!”.
Ini berarti bahawa seorang muslim dalam hidupnya harus membersihkan
segala macam tuhan, kepercayaan, keyakinan, aqidah, dan lain-lain sebagainya
lebih dahulu. Yang ada dalam kalbunya hanyalah satu tuhan, satu kepercayaan,
satu keyakinan dan satu aqidah ialah hanya kepada Zat yang bernama Allah s.w.t.
B. Solat
Allah telah
mensyari’atkan shalat 5 waktu setiap
hari sebagai hubunganantara seorang muslim dengan Tuhannya.
Didalamnya dia bermunajat dan berdo’a kepada-Nya, disamping agar menjadi
pencegah bagi muslim dari perbuatan keji dan mungkar. Dan Alah telah menyiapkan
bagi yang menunaikannya kebaikan dalam agama dan kemantapan iman serta
ganjaran, baik cepat maupun lambat. Maka dengan demikian seorang
hamba akan mendapatkan ketenangan jiwa dan kenyamanan raga yang akan membuatnya
bahagia di dunia dan akhirat.
Solat terdiri dari :
1) Solat wajib
a) Solat dzuhur
b) Solat ashar
c) Solat magrib
d) Solat Isya’
e) Solat subuh
2) Solat sunnah.
a) Solat rawatib
b) Solat dhuha
c) Solat tahajjud
d) Solat witir
e) Solat gerhana
matahari dan shalat gerhana bulan
f) Solat 2 hari
raya
g) Solat istiharah
h) Solat tasbih
C. Puasa
Puasa adalah salah satu Rukun
Islam yang mulai disyariatkan pada tahun ke II Hijriah. Kata puasa berasal
dari bahasa arab “ الصَّوْمُ ” yang berarti menahan (إمساك). Jadi, puasa menurut bahasa artinya “menahan”.
Puasa Adalah menahan
dari sesuatu yang membatalkan puasa dengan niat yang khusus pada seluruh siang
harinya..dan orang yang melakukan puasa yang berakal, dan suci
dari haid dan nifas).Jadi, puasa adalah menahan diri dari segala sesuatu yang
membatalkan puasa mulai terbit fajar sampai terbenam matahari disertai niat
dengan syarat dan rukun yang telah ditentukan.
Sesuai firman Allah SWT : dalam surah al
Baqarah ayat 187
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 187](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image014.png)
Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan
puasa bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagimu, dan
kamupun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwasanya kamu tidak
dapat menahan nafsumu, karena itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf
kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah
ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih
dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai
(datang) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu
beri'tikaf dalam mesjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu
mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia,
supaya mereka bertakwa.. (Al-Baqarah : 187)
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 183](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image016.png)
puasa Ramadan adalah Wajib/Fardlu ‘Ain, sesuai firman
Allah SWT
Hai orang-orang yang beriman,
diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas
orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Qs. Al-Baqarah : 183).
Puasa itu ada macam-macam
1) Puasa wajib
a) Puasa
Ramadhan
b) Puasa
Nazar
c) Puasa
Kafarat
2) Puasa sunnah
a) Puasa
6 hari pada bulan syawal
b) Puasa
hari asyura
c) Puasa
pada hari arafah
d)
Puasa pada bulan sya’ban
e) Puasa
daud
f) Puasa
senin-kamis
3) Puasa makruh
a) Puasa
syak
b) Puasa
pada hari-hari pertengahan bulan sya’ban
4) Puasa haram
a) Puasa
pada 2 hari raya
b) Puasa
pada hari tasyrik
c) Puasa
sepanjang masa
d) Puasa wishal
e) Puasa
khusus hari jum’at
D. Zakat
Menurut bahasa, “zakat” berasal dari kata zakatan-yuzakki-zakkaartinya
tumbuh, suci, atau berkah. Menurut istilah Zakat adalah memberikan harta dengan
kadar tertentu kepada yang berhak sebagai ibadah kepada Allah SWT.
Firman Allah yang memerintahkan kewajipan zakat seperti dalam surah. An-Nisa ayat 77:
واقيموا الصلواة واتوا
االزكوة
Artinya: “… dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat
Macam-macam zakat:
1) Zakat fitrah
2) Zakat Maal ( Harta )
a) Zakat Emas, perak dan wang
b) Zakat Perniagaan
c) Zakat Pertanian
d) Zakat Haiwan ternakan
e) Zakat Hasil pendapatan
f) Zakat Barang
temuan ( harta karun )
E. Haji
Rukun Islam yang ke-5 adalah menunaikan ibadah haji. Setiap orang Islam
wajib menunaikan ibadah haji bila mampu, dan dalam seumur hidupnya hanya
dilakukan sekali. Jika seseorang tidak menunaikan ibadah haji sedangkan ia
mamapu, maka ia bukanlah termasuk orang Islam.
Pengertian haji menurut bahasa adalah القصد artinya
menyengaja. Sedangkan menurut istilah haji adalah mengunjungi makkah ( Kaa’bah)
untuk mengerjakan ibadah yang terdiri dari thawaf, sa’I, wuquf, dan
ibadah-ibadah lain sesuai dengan ketentuan haji, guna memenuhi perintah Allah
dan mengharap keridlaan-Nya.
Ibaah haji ini merupakan bahagian dari syari’at bagi umat-umat terdahulu,
semenjak Nabi Ibrahim. Allah telah menyuruh Nabi Ibrahim a.s membangun Baitul
Haram dimakkah, agar orang-orang thawaf di sekelilingnya dan menyebut nama
Allah ketika thawaf itu.
Tingkatan-tingkatan dalam Iman dan Islam dan pencapaian muhsin
1. Tingkatan iman Dalam
iman terdapat 5 tingkatan iaitu
Pertama
disebut dengan ilathitsu,
Kedua disebut dengan iman ma’sum,
Ketiga disebut
dengan makbul,
Ke empat disebut
iman maohuf,
Kelima disebut
dengan iman mardud.
a) Tingkatan iman pertama disebut
dengan ilathitsu, yaitu iman yang dimiliki oleh para
malaikat, dimana
tingkatan iman ini tidak pernah berkurang dan tidak pula bertambah
b) Tingkatan iman kedua disebut dengan iman ma’sum yaitu
iman yang dimiliki oleh para
Nabi dan Rasul Allah WST.
Dimana tingkatan iman ini tidak pernah berkurang dan
selalu bertambah ketika wahyu
datang kepadaNya.
c) Tingkatan iman ketiga disebut dengan makbul yaitu
iman yang dimiliki oleh muslim
dimana iman pada tingkatan
ini selalu bertambah jika mengerjakan amal kebaikan
dan akan berkurang jika
melakukan maksiat.
d) Tingkatan iman yang keempat disebut iman maohuf iaitu
iman yang dimiliki oleh ahli bid’ah
ia iman yang ditangguhkan dimana
jika berhenti melakukan bid’ah maka iman akan
diterima,diantaranya kaum
rafidhoh, atau dukun, sihir, dan sejenisnya.
e) Tingkatan iman yang kelima disebut dengan iman mardud,
iaitu iman yang ditolak, dimana
iman ini yang dimiliki oleh
orang-orang musyrik, murtad, munafik, kafir, dan sejenisnya.
2. Tingatan Islam
a) Islam muslim
b) Muslim, adalah sebuah kata dari bahasa Arab yang
berarti orang Islam atau orang yang
patuh
dan tunduk menurut perintah Allah SWT.
c) Kata Muslim berasal dari
kata salima yaslamu yang berarti selamat,
sentosa
atau aslama yang berarti tunduk patuh atau beragamaIslam. Sehingga
orang Muslim berarti
orang yang patuh, taat dan berserah diri kepada sang penciptaNYA.
d) Dari akar kata yang sama, lahir pula
kata salam atau salama yang artinya memberi salam
atau menyelamatkan. Orang
yang mengucapkan salam berarti mendoakan orang lain agar
selamat.
e) Islam kaffah Ajakan untuk
menjadi mu’min yang kãffah didengungkan Allah melalui
surat
Al-Baqarah
ayat 208:
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 208](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image018.png)
“Hai orang-orang (yang mengaku)
mu’min, masuklah kalian ke dalam Islam secarakãffah, dalam arti
janganlah kalian mengikuti langkah-langkah setan, karena dia (setan itu) adalah
musuh yang nyata bagi kalian.”
Pengertian harfiah dari istilah kaffah adalah
keseluruhan atau totalitas (totality). Dengan demikian, menjadi mu’min yang
total. Dalam ayat di atas ada dua kata perintah udkhulu (masuklah
kallian), dan yang kedua adalah kata as-silm(u) yang merupakan sinonim sari
as-salam(u) yang artinya agama islam.
Dilihat dari asbabun nuzul ayat "udkhuluu fis silmi kaaffaah",
Islam kaffah itu sebenarnya berkenaan dengan aqidah. Jangan menyembah Allah
dengan setengah-setengah; kita dituntut untuk bertauhid dengan penuh totalitas.
BerIslam secara kaffah itu artinya tidak sinkretisme: mencampurbaurkan berbagai
ajaran agama.
Di luar persoalan aqidah, Islam kaffah itu masuk pada wilayah penafsiran.
Contohnya, bagi mereka yang berpandangan bahwa Islam itu mewajibkan bentuk dan
sistem ketatanegaraan tertentu, maka ber-Islam secara kaffah artinya mendukung
dan berjuang untuk menegakkan sistem dan bentuk ketatanegaraan tsb.
Sebaliknya, bagi mereka yang bepandangan bahwa Islam tidak mewajibkan
secara syar'i akan bentuk dan sistem ketatanegaraan tertentu, maka mereka tidak
merasa berkurang ke-kaffah-an mereka dalam ber-Islam hanya karena tidak
mendukung sistem dan bentuk ketatanegaraan tertentu.
Mereka berpandangan --sesuai dengan pemahaman mereka terhadap nash--
bahwa Islam hanya memberikan petunjuk akan prinsip-prinsip tertentu yang dapat
digunakan dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Bentuk dan sistem
ketatanegaraan yang dipilih ummat tidaklah menjadi soal selama prinsip-prinsip
tersebut terpenuhi.
3. Mencapai muhsin Allah berfirman,dalam surah al-Baqarah:
ayat 195
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 195](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image020.png)
Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan
Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan
berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat
baik. ( al Baqarah 195 )
Juga dalam surah an-Nahl ayat 128 firmanNya..
![Quran, Surah An-Nahl, Ayat 128](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image022.png)
“sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang
yang berbuat
kebaikan.” (an-Nahl: 128)
Dan Rasulullah SAW bersabda: “sesungguhnya Allah mewajibkan ihsan
(berbuat baik) atas segala sesuatu.” (HR Ahmad, Muslim, Imam Empat)
Di dalam sebuah hadits diceritakan dialog Nabi Muhammad SAW, dengan
malaikat Jibril. Jibril berkata kepada beliau, “terangkan aku tentang ihsan!” Lalu beliau
menjawab,
“Iaitu engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Jika
engkau tidak melihat-Nya, maka engkau yakin benarlah bahwa Allah melihatnu.”
(HR Bukhari dan Muslim)
Nabi Muhammad SAW menjelaskan dalam hadis tersebut bahawa iman itu
mempunyai 2 tingkat. Tingkat yang tertinggi ialah:-
Pertama.. Beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Ini
disebut maqam (kedudukan) musyahadah, iaitu si hamba beramal menurut tuntutan
penyaksiannya kepada Allah swt dengan kalbunya, hatinya disinari oleh iman dan
mata hatinya menembus pengetahuan sehingga jadilah yang gaib itu seperti
kenyataan. Dan inilah hakikat maqam ihsan.
Kedua, maqam muraqabah, ialah si hamba melakukan ibadah dengan merasa
diawasi oleh Allah serta ia selalu merasa dekat dengan-Nya. Bila perasaan si
hamba dalam melakukan semua amal adalah seperti itu, dan dia beramal dengan
perasaan seperti itu, maka amalnya akan tulus kerana Allah. Perasaan hati yang
demikian akan mencegahnya berpaling kepada selain Allah. Para ahli kedua maqam ini
memiliki tingkat berbeza-beza,sebab sesuai dengan ketajaman hatinya
Adapun tiga tingkatan iman
tersebut adalah sebagai berikut:
1. Tingkat
At-taqwa, yaitu tingkatan paling bawah dengan derajad yang berbeda-beda.
2. Tingkat
Al-bir, yaitu tingkat menengah dengan derajat yang berbeda-beda.
3. Tingkat
Al-ihsan, yaitu tingkat paling atas dengan derajat yang berbeda-beda.
Tingkat taqwa
Tingkat taqwa adalah tingkatan
dimana seluruh darjatnya dihuni oleh mereka yang masuk golongan Al-muttaqin,
sesuai dengan darjad ketaqwaan
masing-masing.
Taqwa akan menjadi sempurna
dengan menjalankan semua perintah Allah dan menjauhi serta meninggalkan segala
apa yang dilarangNya, ini berarti meninggalkan salah satu perintah Allah sahaja
dapat mengakibatkan rasa sangsi, dan melakukan salah satu laranganNya sahaja
adalah berdosa. Dengan demikian puncak taqwa adalah
menjalankan semua perintah Allah serta menjauhi segala laranganNya.
Namun ada satu perkara yang
harus difahami dengan benar, iaitu bahawa
Allah swt. Maha mengetahui keadaan hambaNya yang memiliki berbagai kelemahan,
yang dengan kelemahannya itu seorang hamba melakukan dosa. Oleh kerana
itu Allah membuat satu cara penghapusan dosa, iaitu dengan cara bertaubat untuk
pengampunan.
Melalui perkara tersebut, Allah
akan mengampuni hambaNya yang berdosa kerana
kelalaiannya dari menunaikan hak taqwa. Sementara itu, ketika seorang hamba
naik peringkat puncak taqwa, boleh jadi ia akan naik pada peringkat bir atau
ihsan. Peringkat ini disebut martabat taqwa, kerana amalan yang ada pada darjat
ini membebaskannya dari siksaan atas kesalahan yang dilakukannya. Adapun darjat
yang paling rendah dari peringkat ini adalah darjat
dimana seseorang menjaga dirinya dari ia
kekal dalam neraka, iaitu dengan iman yang benar dan diterima oleh Allah Swt.
Tingkat Al-bir
Peringkat ini akan dihuni oleh
mereka yang masuk kategoi Al-abror, hal ini sesuai dengan amalan-amalan
kebaikan yang mereka lakukan dari ibadah-ibadah sunnah serta segala sesuatu
yang dicintai dan diridhai oleh Allah Swt. hal ini dilakukan setelah mereka melakukan
hal yang wajib, yakni yang ada pada peringkat At-taqwa.
Peringkat ini disebut derajat
Al-bir (kebaikan), karena derajat ini merupakan perluasan pada hal-hal yang
sifatnya sunnah, sesuai sifatnya semata-mata untuk mendekatkan diri kepada
Allah dan merupakan tambahan dari batasan-batasan yang wajib serta yang di
haramkanNya. Amalan-amalan ini tidak diwajibkan oleh Allah kepada hambaNya,
tetapi perintah itu bersifat anjuran, sekaligus terdapat janji pahala
didalamnya.
Akan tetapi mereka yang melakukan
amalan tambahan ini tidak akan masuk kedalam tingkatan Al-bir, kecuali mereka
telah melaksanakan peringkat yang pertama, yaitu peringkat taqwa. Kerana
melaksanakan hal yang pertama menjadi syarat mutlak untuk naik keperingkat yang
selanjutnya. Dengan
demikian,barang siapa yang mengklaim dirinya telah melakukan kebaikan sedang ia
tidak mengimani unsure-unsur kaidaah iman dalam ihsan, serta tidak terhindar
dari siksaan neraka , maka ia tidak dapat masuk kedalam peringkat ini.
(Al-bir).
Allah Swt. telah berfirman,dalam surah al
Baqarah ayat 189
![Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 189](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image024.png)
Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit.
Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan
(bagi ibadat) haji; Dan bukanlah kebajikan memasuki rumah-rumah dari
belakangnya, akan tetapi kebajikan itu ialah kebajikan orang yang bertakwa. Dan
masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya; dan bertakwalah kepada Allah
agar kamu beruntung. (. Al-Baqarah: 189).
Allah Swt. Juga telah
berfirman, dalam surah Ali-Imran:
193)
![Quran, Surah Al-i'Imran, Ayat 193](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image026.png)
“Ya
Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman,
(yaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu", maka kamipun beriman. Ya
Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami
kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang banyak
berbaut baik. ( al Baqarah 193 )
Tingkat ihsan..Tingkatan
ini akan dicapai oleh mereka yang masuk dalam kategori Muhsinun, mereka adalah
orang yang telah melewati tingkat pertama dan kedua (peringkat At-taqwa dan Al-bir). Ketika
kita mencari pengertian ihsan dengan
sempurna, maka kita akan dapat kesimpulan bahawa
ihsan memiliki dua sisi iaitu :
Pertama, ihsan adalah
kesempurnaan dalam beramal sambil menjaga keiklasan dan jujur dalam beramal.
Kedua, ihsaan adalah sentiasa
melakukan amalan sunnah yang dapat mendekat
diri kepada Allah Swt. selama hal itu adalah sesuatu yang diredaiNya dan
dianjurkan untuk melaksanakannya.
Untuk dapat meningkatkan martabat
ihsan dalam segala amal , ia hanya boleh dicapai
melalui amalan wajib dan amalan sunnah yang dicintai oleh Allah Swt. serta
dilakukan atas dasar mencari reda Allah Swt.
Antara Iman, Islam, dan Ihsan
Pengartian Islam bermula dari sebuah hadis yang meriwayatkan oleh Imam
Bukhari dan Imam Muslim yang dimuat dalam kitab sahihnya yang menceritakan
dialog antara Nabi Muhammad SAW dengan malaikat Jibril tentang tatacara ajaran
Ilahi:
“Nabi Muhammad SAW keluar dan (berada di sekitar sahabat) seseorang
datang menghadap beliau dan bertanya: “Haai Rasul Allah, apakah yang dimaksud
dengan iman?”
Beliau menjawab: “Iman adalah engkau percaya kepada Allah, malaikat-Nya,
kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya, para utusan-Nya, dan percaya kepada
kebangkitan.” Laki-laki itu kemudian bertanya lagi:
“apakah yang dimaksud dengan Islam?” beliau menjawab: “Islam adalah
engaku menyembah Allah dan tidak musyrik kepada-Nya, engkau tegakkan salat
wajib, engkau tunaikan zakat wajib, dan engkau berpuasa pada bulan Ramadhan.”
Laki-laki itu kemudian bertanya lagi: “apakah yang dimaksud dengan ihsan?” Nabi
Muhammad SAW menjawab: “engkau sembah Tuhan seakan-akan engkau melihat-Nya;
apabila engaku tidak melihat-Nya, maka (engkau berkeyakinan) bahwa Dia
melihatmu…”(Bukhari,).
Hadis di atas memberikan ide kepada umat Islam sunni tentang rukun iman
yang enam, rukun Islam yang lima, dan penghayatan terhadap Tuhan Yang Maha
hadir dalam hidup. Sebenarnya, ketiga hal itu hanya dapat dibedakan tetapi
tidak dapat dipisahkan. Antara yang satu dengan yang lainnya memiliki keterkaitan.
Setiap pemeluk agama Islam mengetahui dengan pasti bahwa Islam tidak
abash tanpa iman, dan iman tidak sempurna tanpa ihsan. Sebaliknya, ihsan adalah
mustahil tanpa iman, dan iman juga mustahil tanpa Islam. Dalam penelitian lebih
lanjut, sering terjadi tumpang tindih antara tiga istilah tersebut: dalam iman
terdapat Islam dan ihsan; dalam Islam terdapat iman dan ihsan, dan dalam ihsan
terdapat iman dan Islam. Dari situlah, Nurcholish Madjid (1994: 463) melihat
iman, Islam, dan ihsan sebagai trilogi ajaran Ilahi.
Ibnu Timiah menjelaskan bahwa din itu terdiri dari tiga unsure, yaitu
iman, Islam, dan ihsan. Dalam tiga unsure itu terselip makna kejenjangan
(tingkatan): orang yang memulai dengan Islam, kemudian berkembang kea rah iman,
dan memuncak dalam ihsan.
Rujukan Ibnu Taimiah dalam mengemukakan pendapatnya adalah surat
al-Fathir ayat 32:
![Quran, Surah Fatir, Ayat 32](file:///C:/Users/Admin/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image028.png)
Kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang kami pilih di
antara hamba-hamba kami, lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka
sendiri; dan di antara mereka ada yang pertengahan; dan di antara mereka ada
pula yang lebih cepat berbuat kebaikan dengan izin Allah … ”
Di dalam al-Qur’an dan terjemahnya yang diterbitkan Departemen Agama menjelaskan
sebagai berikut: pertama, “orang-orang yang menganiaya dirinya sendiri” (fa
minhum zalim li nafsih) adalah orang-orang yang lebih banyak kesalahannya
daripada kebaikannya; kedua, “orang-orang pertengahan” (muqtashid) adalah
orang-orang yang antara kebaikan dengan kejahatannya dan ketiga, “orang-orang
yang lebih dulu berbuat kebaikan” (sabiq bi al-khairat) adalah orang-orang yang
kebaikannya amat banyak dan jarang melakukan kesalahan.
Dengan penjelasan yang agak berbeda, Ibnu Taimiah menjelaskan sebagai
berikut: pertama, orang-orang yang menerima warisan kitab suci dengan
mempercayai dan berpegang teguh pada ajaran-ajarannya, namun masih melakukan
perbuatan-perbuatan zaim, adalah orang yang baru ber-islam, suatu tingkat
permulaan dalam kebenaran;
Kedua, orang yang menerima warisan kitab suci itu dapat berkembang menjadi
seorang mukmin, tingkat menengah, yaitu orang yang telah sedang-sedang saja; ketiga,
perjalanan mukmin itu (yang telah terbatas dari perbuatan zalim) berkembang
perbuatan kebajikannya sehingga ia menjadi pelomba (sabiq) perbuatan
kebajikannya; maka ia mencapau derajat ihsan. “orang yang telah mencapai
tingkat ihsan,”
Kata Ibnu Taimiah, “akan masuk syurga tanpa mengalami azab.”
Imam al-Syahrastani dalam kitabnya, al-milal wa al-hilal, menjelaskan bahawa
Islam adalah menyerahkan diri secara lahir. Oleh kerana itu, baik mukmin mahu pun
munafik adalah Muslim.
Sedangkan iman adalah pembenaran terhadap Allah, para utusan-Nya,
kitab-kitab-Nya, hari kiamat, dan menerima qada dan qadar. Integrasi antara
Islam dan iman adalah kesempurnaan (al-Kamal). Atas dasar penjelasan itu,
al-Syahrastani juga menunjukkan bahawa islam adalah mabda’ (pemula); iman
adalah menengah (wasath); dan ihsan adalah kesempurnaan (al-kamal).
Islam, Iman & Ihsan adalah satu
kesatuan yg tidak boleh
dipisahkan antara satu dengan
lainnya. Iman adalah keyakinan yang menjadi dasar akidah. Keyakinan tersebut
kemudian diwujudkan melalui pelaksanaan kelima rukun Islam. Sedangkan
pelaksanaan rukun Islam dilakukan dangan
cara ihsan, sebagai
pendekatan diri kepada Allah.
Untuk mempelajari ketiga pokok
ajaran agama tersebut, para ulama menghimpunkan tiga
cabang ilmu pengetahuan.
Rukun Islam berupa amalan
lahiriyah diikuti
dalam ilmu Fiqh, iaitu ilmu mengenai perbuatan amal lahiriyah
manusia sebagai hamba
Allah. Iman dipelajari melalui ilmu Tauhid (teologi) yg menjelaskan tentang
pokok-pokok keyakinan. Sedangkan untuk
mempelajari ihsan sebagai tata
cara beribadah adalah bahagian
dari ilmu Tasawuf.
Kesimpulan
Menurut Awaiyatu khairunnisa
Iman yang sebenarnya adalah hakikat yang tersusun daripada:
(1) Pemahaman tentang semua perkara yang dibawa oleh Rasulullah dari segi
pengetahuan
(2) Pembenaran terhadap semua itu dalam bentuk akidah
(3) Pengakuan terhadap semua itu dalam bentuk ucapan (syahadah)
(4) Ketaatan terhadap semua itu dalam bentuk cinta dan ketundukan
(5) Pengamalan terhadap semua itu secara lahir dan batin
(6) Melaksanakan dan menyerukaan semua itu sesuai dengan kemampuan.
Islam adalah engkau bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah
utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan,
dan menunaikan ibadah haji ke Baitullah jika telah mampu menunaikannya.
No comments:
Post a Comment