Sunday, June 7, 2015

AIDILFITRI DAN PENGERTIAN



AIDILFITRI DAN PENGERTIAN



Sahabat yang dirahmati Allah,
Apabila tiba sahaja 1 Syawal maka umat Islam meraikan salah satu hari kebesaran umat Islam. Salam Eidul Fitri untuk sahabat-sahabat semua, 'Taqabbalallahu min na wa minkum' (semoga Allah terima amal kami dan amal kamu) Selamat Hari Raya Eidul Fitri Maaf Zahir dan Batin.

Dibulan ini umat Islam menyambut Hari Raya Eidul Fitri, dengan susana kegembiraan bertemu kaum keluarga, sanak saudara, teman dan taulan, bermaaf-maafan dan saling ziarah menziarahi. Juadah enak berbagai bentuk dan rasa disajikan, kueh mueh dan hidangan istimewa menanti para tetamu yang datang berziarah menandakan ikatan silaturahim bertambah erat diantara sesamu muslimin.

Sahabat yang dimuliakan,
Bulan Syawal adalah bulan sangat yang sangat istimewa kerana sepanjang bulan itu adalah merupakan Hari Raya. Hari kemenangan dan kegembiraan, hari kesyukuran dan menambah amal kebaikan. Terdapat banyak keistimewaan di bulan Syawal, di antaranya:

Pertama :Bulan Syawal adalah bulan keampunan.

Sabda Rasulullah s.a.w dan Ibnu Mas'ud r.a. yang maksudnya:"Apabila mereka berpuasa sebulan Ramadan lalu pergi untuk mengerjakan solat Aidil Fitri, Allah Taala berfirman:
 "Hai para Malaikat-Ku, tiap-tiap orang yang beramal itu mengharapkan pahalanya, dan para hamba-Ku yang berpuasa dalam bulan Ramadhan lalu menunaikan solat Hari Raya juga mengharapkan pahalanya, maka oleh kerana itu saksikanlah, bahawa sesungguhnya Aku telah mengampuni mereka."

Lalu ada seruan: "Hai umat Muhammad, kembalilah kamu ke rumahmu masing-masing, sesungguhnya semua kejahatanmu telah diganti dengan kebaikan.”

Maka Allah Taala berfirman: "Hai para hamba-Ku, kamu semua telah berpuasa untuk-Ku dan juga telah berbuka untuk-Ku, oleh kerana itu bangkitlah kamu semua, kamu semua telah diampuni."(Zubdatul Wa'izhiina)

Syaitan dan nafsu sentiasa berusaha untuk melalaikan manusia supaya terpesong dan jauh dari rahmat dan keampunan Allah s.w.t. Dari Wahab bin Munabbih, bahawa dia berkata: Nabi s.a.w. bersabda maksudnya :"Sesungguhnya Iblis yang dilaknat Allah itu berteriak pada setiap hari Raya, maka para bala tenteranya berkumpul di sekitarnya sambil berkata: "Wahai sri baginda kami, siapakah yang menjadikan baginda murka, maka sesungguhnya dia akan kami hancurkan."

Iblis berkata: "Tidak ada sesuatu pun. Akan tetapi Allah Taala pada hari ini telah mengampuni umat ini. Maka kamu semua harus membuat mereka sibuk dengan segala macam yang lazat-lazat, dengan syahwat dan dengan minum khamar, sehingga Allah murka kepadanya."

Orang-orang yang berakal hendaknya dapat menahan dirinya pada hari Raya, dari segala macam nafsu syahwat serta dari segala yang dilarang, bahkan hendaknya selalu taat untuk-Nya.

Kedua : Bulan yang dikabulkan do'a dan Allah s.w.t melihat dengan rahmat kasih sayangNya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Bersungguh-sungguhlah kamu semua pada Hari Raya Fitri dengan bersedekah dan amalan-amalan yang baik, yang bagus dari solat, zakat, tasbih, tahlil kerana sesungguhnya hari ini Allah Taala mengampuni semua dosa kamu. mengabulkan semua do'amu dan melihat kamu semua dengan kasih-sayang."(Durratul Wa'izhiina)

Awal pagi Syawal kita disunatkan sembahyang hari raya dan Allah s.w.t menjanjikan keredaan dan kempunan-Nya. Bersabda Nabi s.a.w maksudnya :"Apabila Hari Raya Fitri, maka Allah mengirim para Malaikat. Maka para Malaikat sama-sama turun ke bumi di setiap daerah, lalu mereka berkata: "Hai umat Muhammad, keluarlah kamu semua kepada Tuhan Yang Maha Mulial" Maka ketika mereka telah tampak keluar ke tempat solat mereka,

Allah berfirman: "Hai para Malaikat-Ku, saksikanlah olehmu semua, bahawa sesungguhnya telah-Ku jadikan pahala mereka atas puasanya itu, keredaan-Ku dan ampunan-Ku."

Ketiga : Bulan yang merupakan peringatan kepada hari akhirat.

"Sesungguhnya hikmah Hari Raya di dunia ini merupakan peringatan terhadap Hari Raya di akhirat. Apabila engkau melihat orang-orang, sebahagian dari mereka ada yang pergi dengan berjalan, sebahagian lagi ada yang berkenderaan, sebahagian dari mereka ada yang berpakaian dan ada juga yang tidak berpakaian, sebahagian mereka ada yang memakai pakaian yang indah dan sebahagian yang lain ada berpakaian biasa dan sebahagian ada yang tertawa riang dan sebahagian lain nya ada yang menangis, maka ingatlah perjalanan di hari kiamat, sesungguhnya hai itu pun demikian pula."

Sahabat yang dikasihi,
Disaat inilah akan teruji madrasah Ramadhan yang telah berlalu selama sebulan. Adakah segala amal ibadah dan amal soleh yang telah dilaksanakan dapat direalisasikan di dalam bulan Syawal ini?. Ketaqwaan merupakan natijah Ramadhan .adakah ketaqwaan akan menghiasi hidupmu dan menjadi pakaian yang sentiasa nampak zahir di dalam amalan kehidupan harian? Ingatlah! Taqwa adalah pakaian orang-orang Mukmin, yang sentiasa menghiasi peribadi dan akhlak mereka. Amalan terbaik di bulan ini adalah puasa sunat enam hari mengiringi puasa Ramadhan. Nabi s.a.w berwasiat pada Sayyidina Ali r.a. yang bermaksud :

"Wahai Ali! Barangsiapa yang mengikut sertakan puasa Ramadhan dengan enam hari di bulan Syawal, Allah menulis baginya pahala puasa satu tahun penuh."

Sahabat yang dihormati,
Teruskanlah amalan-amalanmu yang telah dilakukan pada bulan Ramdhan, untuk dilaksanakan pada bulan Syawal ini dan bulan-bulan yang akan datang. Bangunlah untuk berqiyamulail dan bertahajjud, berwitir dan membaca al-Qur'an. Pastikan solat fardu di masjid, menghadiri majlis ilmu, sentiasa berwuduk dan tidak meninggalkan solat dhuha. Ringan-ringankan tangan bersedekah pada fakir miskin, anak-anak yatim dan untuk amal jariah. Kurangkan makan dan minum kerana makan yang berlebihan boleh mendatangkan mudarat dan menambahkan penyakit dan boleh mengelapkan hati.

Akhirkata ingatlah bahawa belengu yang merantai Iblis dan syaitan telah terlerai. Mereka memulakan tugas baru setelah diikat dan disiksa oleh Allah s.w.t. Mereka ingin membalas dendam kerana dosa orang-orang beriman yang berpuasa telah diampunkan oleh Allah s.w.t. Mereka akan bekerja siang malam untuk mengoda dan menghasut anak Adam untuk melakukan maksiat dan dosa dan melupakan untuk mengingati Allah s.w.t.

Rasulullah s.a.w bertanya kepada Iblis  bermaksud :"Wahai Iblis, apakah senjata yang dapat menghancurkan engkau?"

Berkata Iblis, "Ya Nabi Allah. Orang-orang yang banyak berzikir dan banyak bersedekah dengan bersembunyi (ikhlas hati) serta berbanyak-banyak taubat dan banyak membaca al-Qur'an Kalam Allah, dan banyak sembahyang di tengah malam. Itu semua akan menghancurkan aku".
Ramadhan  akan menghilang kembali - antara esok atau lusa. Dan bulan Syawal akan menjelma - menceriakan kita. Ini lah tandanya kita umat Rasullullah saw dan hamba Allah sekali lagi akan menamatkan tugasan ibadah yang mencabar dan penuh kenangan pahit manis di tahun ini. Bermakna, sekali lagi kita telah melaksanakan  amanah yang sering di himpit oleh tuntutan hawa nafsu agar  berhenti  berpuasa dan membazirkan wang untuk berbelanja.  Malah kita sendiri dapat menilai apakah sempurna ibadah puasa kita atau apakah KPI keimanan kita di bulan .  Walau apapun,  mudah-mudahan kita semua umat Rasullulah saw di panjatkan ketakwaan sepanjang masa setelah kita melaksanakan sebulan lamanya tugasan ibadah dan amanah dengan penuh keinsafan.

Jika usia kita di panjangkan illahi, kita umat Islam akan menempuhi bulan Syawal sekali lagi.
Apakah kita telah bersedia dengan kedatangan Syawal?
Atau kita akan terleka dengan keceriaan Hari Raya mengikut pandangan dunia?

Syawal dari sudut bahasa bermaksud “meningkat”. Apakah prestasi istiqamah kita di bulan Syawal akan meningkat?  Di bulan Syawal, umat Islam yang mendapat keberkatan Allah di bulan Ramadhan akan berusaha mempertahankan prestasi istiqamah mereka. Mereka  akan memelihara hubungannya dengan saudara mara atau sesama manusia semata-mata kerana Allah. Tiada rasa benci, dendam atau marah dengan perilaku manusia yang menyakitkan hati di bulan Ramadhan atau bulan sebelumnya. Hati umat Islam yang beriman akan menjadi putih -sebersih kain putih dalam memberi kemaafan kepada manusia lain. Semua kesilapan  dimaafi dengan penuh rasa rendah diri dalam mengharapkan keredhaan Allah. Itulah yang selalunya dilakukan oleh umat  Islam yang beriman apabila Syawal menjelma lagi

Namun dugaan Syawal sebenarnya lebih kuat dari Ramadhan. Di bulan inilah kita akan melihat mendadaknya penurunan KPI atau penurunan kualiti ibadah umat Islam.  Yang paling ketara ialah sebaik sahaja selesai Sembahyang Hari Raya di pagi Syawal – masjid, madrasah dan surau akan kembali lengang dan kosong. Akan kita lihat di bulan ini dan di saat ini bermulanya Al-Quran di letak di dalam almari. Di ganti dengan  majallah fesyen, artis dan pelbagai lagi majalah  kegemaran hati melekat mula melekat di jari pemuda dan pemudi. Yang mual menjinakkan diri dengan masjid melalui sembahyang Tarawikh mula menjauhi diri - melipat sejadah dan meletakkanya di tepi. Tugasan dunia di junjung sekali lagi.

Di bulan Syawal terdapat manusi yang mula lupa diri. Keampunan yang dipohon dan pahala yang diraih dengan susah payah selama sebulan di bulan Ramadhan tidak membaw erti. Kesabaran mula pudar. Pergaduhan dan perselisihan antara manusia angkara berlainan pendapat dan ideologi terjalin kembali. Apakah caci maki yang muncul dari mulut mereka yang rendah ahlak dan moralnya akan tersiar di FB ini lagi?

Memahami akan kelemahan umat Islam yang  mudah tunduk dengan tuntutan hawa bafsu setelah berakhirnya Ramadhan, Rasullulah saw telah menyeru kita, agar tekun dan terus melaksanakan amalan sunat  walau  berakhirnya Ramadhan. Ianya bertujuan akan kita senantiasa mengingati tujuan apakah Allah menghidupkan dan memanjangkan usia kita di muka bumi ini. Kasih sayang beliau terhadap kita dan ingin melihat hidup dan diri kita, mrmbawa beliau menyeru umat Islam agar:
Mengerjakan ibadah puasa enam hari di bulan Syawal.
Bersolat berjemaah setiap hari (QS. At-Taubah: 18).
Meneruskan  ibadah qiyamullail dan iktikaf.
Lidah dibasahi dengan dibasahi dengan zikir, terutama bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Tidak meninggalkan shalat Dhuha.
Menyemai berinfak, bersedekah, berwaqaf dan berzakat  sepanjang masa.
Memelihara silaturrahmi atau  menjaga tali silaturahim dengan saudar yang mahram dan saudara bukan mahram serta dengan semua hamba Allah di muka bumi ini.

Begitu juga jangan kita lupakan amalan wajib dan sunat pada 1 Syawal:

a) Membayar zakat fitrah sebelum menunaikan Solat Aidil Fitri

b)Menghias diri dan tempat tinggal supaya kelihatan bersih dan cantik

c)Mandi Sunat Aidilfitri pada pagi harinya

d)Menjamah sedikit makanan sebelum keluar menuju masjid untuk bersembahyang di pagi raya.

e)Lebih afdal dengan berjalan kaki ke masjid

g)Mengumandangkan takbir, tahmid dan tahlil bermula malam 1 Syawal hinggalah terbenam matahari pada hari raya tersebut.

Syawal sebagai bulan peningkatan prestasi ibadah perlu di isi dengan mencari keredhaan Illahi. Jangan terleka dengan gamitan hawa nafsu dunia  - jika menyesal sudah tiada gunanya - nasi menjadi bubur.

Ingatlah, jangan menunggu datangnya Ranadhan sekali lagi baharu kita berusaha untuk meningkatkan prestasi ibadah kita. Kerana kita tidak tahu saat bila nafas kita akan terhenti. Mungkin di Ramadhan kita tidak dapat berfacebook seperti ini. Lupakan yang lalu dan mulakan kebersihan hati di pagi Syawal yang mulia ini.

Beringat lah kerana ….. SEGALANYA MUNGKIN TERJADI  dan .. Kerana nyawa kita dalam genggaman Illahi.
Sahabat yang dikasihi kerana Allah,
Ramadhan sudah sampai penghujungnya, bulan yang penuh keberkatan ini akan pergi meninggalkan kita. Bagi hati Mukmin, perginya Ramadhan membuat hati merasa sayu dan sedih, kerana kehadiran Ramadhan membawa seribu kebaikan dan kegembiraan iaitu mendapat rahmat Allah, pengampunan dari segala dosa dan pembebasan dari siksaan api Neraka. Kelebihannya tidak ada pada bulan-bulan yang lain

Sebulan kita menahan lapar. Ringan badan beribadah. Berlapar menutup pintu hasutan syaitan. Muslimin mengikis penyakit-penyakit hati seperti hasad, ego, ‘ujub, sum’ah, bakhil, buruk makan, cinta dunia dan panjang angan-angan. Membuang sifat malas dan berpoya, berpecah dan berseteru.

Madrasah Ramadhan merupakan proses tarbiyyah dan tazkiyah pada hati, jiwa dan ruh kepada pembersihan sebenar yang mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Natijah dari segala proses di madrasah ini melahirkan hati yang bertaqwa kepada Allah s.w.t. Taqwa inilah merupakan pakaian orang Mukmin, pakaian inilah yang dipakainya untuk menghadapi sebelas bulan yang akan datang.

Sahabat yang dimuliakan,
Adakah Ramadhan kali ini, merupakan Ramadhan yang terbaik pernah sahabat rasai? Adakah segala amal ibadah, puasa, do’a, munajat, tafakur, sedekah, bacaan al-Qur’an yang sahabat laksanakan memberi kesan yang mendalam pada hati , jiwa dan perasaan dan benar-benar dapat merasai kemanisannya? Meningkat atau tidak meningkatnya tarbiyyah ruhiyah ini, berkesan atau tidak berkesannya proses tamrin ini bergantung pada peribadi masing-masing sejauhmana ia hayati Ramadhan.

Berbahagialah sesiapa yang diubah perangainya oleh Ramadhan. Ia terlepas dari celaan seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud; “Terjauhlah (dari rahmat) sesiapa yang sempat bertemu dengan Ramadhan (tetapi tidak memperdulikannya) maka Allah tidak mengampunkannya.”(Hadis Riwayat al-Hakim dari Kaab bin ‘Ujrah)

Sahabat boleh muhasabah diri sendiri, kesan yang paling nyata adalah amal ibadah dan amal soleh yang kita laksanakan semasa Ramadhan akan dapat kita teruskan dan istiqamah pada bulan-bulan berikutnya , malah mungkin lebih baik lagi. Jika ini berlaku , ini bermakna ciri-ciri taqwa itu dapat kita perolehi. Taqwa itu ia tidak tersimpan didalam hati sahaja tetapi ia akan dilahirkan dalam berfikir, dalam tindakkan dan membuat keputusan, nampak jelas dalam peribadi, akhlak, tutur kata, pergaulan dan amalan hariannya.

Apakah kalian bertemu malam Lailatul Qadr? Yang pasti kalian telah bertemu Lailatu Qadr hanya kalian tidak mengetahui malam Ramadhan ke berapa dan bila saatnya berlaku! Maksud hadis Nabi s.a.w. menyatakan bahawa sesiapa yang solat isyak dan subuh berjemaah disepanjang Ramadhan dia sebenarnya telah mendapat malam Lailatul Qadr. Dalam hadis yang lain menyatakan bahawa fadilat solat isyak berjemaah seolah-olah mendapat pahala mengerjakan solat separuh malam dan fadilat solat subuh berjemaah seolah-olah mendapat pahala mengerjakan solat sepanjang malam. Kita mohon kehadrat Allah s.w.t semoga keberkatan malam Lailatu Qadr tahun ini dapat memberi kesan pada hati, jiwa dan kehidupan kita yang lebih baik dan mendapat keredhan Allah s.w.t.

Sahabat,
Dengan kedatangan Eidul Fitri ini bermakna hari kemenangan umat Islam, perlu disambut dengan rasa gembira dan bersyukur diatas kemenangan iman menakluki nafsu dalam bulan Ramadhan. Eid bermakna hari kejayaan dan Fitri bermakna fitrah iaitu nurani yang bersih.

Kejayaan disambut pada Eidul Fitri, berkumandang takbir, tahmid dan tasbih. Hati Mukmin semakin akrab dan kasih terhadap Allah, pancaran nur ibadah Ramadhan. Zakat fitrah dkeluarkan, tanda syukur menghabiskan Ramadhan dengan penuh adab. Berlapar sebulan menginsafkan ia tentang penderitaan orang miskin dan pelarian perang yang tertindas. Ia menunaikan solat sunat Eidul Fitri menyembah Zat Yang Agung, Allah s.w.t. Hari lebaran membuka ruang untuk bermaaf-maafan, ziarah menziarahi, mengukuhkan persaudaraan dan persahabatan, kasih sayang dan berlemah lembut sesama Mukmin. Ia berkata didalam takbir, ‘Tidak ada Tuhan yang disembah melainkan Allah yang Esa, yang benar pada janji-Nya, yang membantu hamba-Nya, yang memenangkan pejuang (agama-Nya) dan mengalahkan pakatan musuh-Nya, semua dengan sendiri-Nya.’

Sahabat yang dihormati,
Eidul Fitri disambut dengan sederhana. Sederhana dalam makanan dan perhiasan. Yang meriah ialah hati kerana iman yang diperolehi. Apa yang indah ialah kata-kata dan akhlak mulia yang dibina dalam Ramadhan, ucapan yang dianjurkan ialah :
1.‘Taqabbalallahu minkum ‘ bererti semoga Allah menerima amal kamu.
2.’Kullu ‘ammun wa antum bikhir’ bererti sepanjang tahun kamu dalam kebaikan.
3.’Minal ‘Aidin wal faizin. Bererti kamu tergolong di kalangan yang mulia dan berjaya.

Tidak perlu bermuzik atau menonton filem yang menggiurkan syahwat.Sebuah hadis Nabi s.a.w yang bermaksud ; “ Perlakuan dosa pada hari Eid umpama membuat dosa pada Hari Mahsyar.”Ingatlah Eidul Fitri ialah satu ibadah bukan adat."
Islam adalah satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah serta agama paling sempurna. Firman Allah S.W.T: “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepadamu, dan Aku telah redha Islam itu menjadi agamamu.” – Surah al-Maaidah: 3.
Kesempurnaan Islam itu terserlah apabila ia mampu menangani segala permasalahan manusia secara menyeluruh. Islam telah membicarakan isu-isu bersifat global seperti sistem ekonomi, sistem pemerintahan malah ia juga membicarakan sekecil-kecil perkaraseperti adab masuk ke tandas dan beristinjak.
Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya Islam juga telah memberikan garis panduan berkaitan tatacara menyambut hari-hari kebesarannya seperti hari raya Aidilfitri ini.
Adalah penting bagi kita untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk dalam mengendalikan upacara sambutan Aidilfitri kerana inilah masa untuk kita semua membuktikan bahawa kita benar-benar telah menjadi seorang insan yang bertakwa setelah melalui bulan Ramadan kerana padanya terdapat ibadah puasa yang berupaya membentuk golongan muttaqin(orang yang bertakwa).
Justeru itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apakah amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w sempena menyambut ketibaan hari lebaran Aidilfitri ini.

1.   Bertakbir
2.   Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri 
3.   Meneruskan qiamullail 
4.   Mandi pada pagi hari raya 
 5.   Makan sebelum solat Aidilfitri. 
6.   Memakai pakaian yang indah  
7.   Berjalan kaki menuju tempat dikerjakan solat hari raya.
 8.   Mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya. 
9.   Tempat perlaksanaan solat hari raya  
10. Mengerjakan Solat Aidilfitri 
11. Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri
 12. Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal

No comments:

Post a Comment