SEJARAH KEMERDEKAAN TANAH
MELAYU
Anggota Suruhanjaya Reid:-
1. Pengerusi : Lord William Reid
2. Ahli.. Sir Ivor Jennings( England) & Sir William Mckel (Australia)
Tuan B Malik (India) Tuan Abdul Hamid (Pakisii.
1. Pengerusi : Lord William Reid
2. Ahli.. Sir Ivor Jennings( England) & Sir William Mckel (Australia)
Tuan B Malik (India) Tuan Abdul Hamid (Pakisii.
WAKIL PARTI PERIKATAN.
a. Tunku Abdul Rahman.
b. Tun Dr Ismail.
c. Tun H.S Lee.
d. Tun Abdul Razak Husseintan)
a. Tunku Abdul Rahman.
b. Tun Dr Ismail.
c. Tun H.S Lee.
d. Tun Abdul Razak Husseintan)
WAKIL RAJA-RAJA MELAYU
a. Dato Panglima Bukit Gantang.
b. Abdul Aziz Othman.
c. Dato Mohd Seth.
d. Dato Nik Ahmed Kamil.
a. Dato Panglima Bukit Gantang.
b. Abdul Aziz Othman.
c. Dato Mohd Seth.
d. Dato Nik Ahmed Kamil.
Perjanjian London 1956 (Syarat-Syarat)
Tarikh kemerdekaan PTM ditetapkan pada 31 Ogos 1957.
Perlantikan Suruhanjaya menggubal Perlembagaan Merdeka.
Parti Perikatan tidak akan mengambil alih perniagaan British atau kepentingan Barat.
Perjanjian pertahanan dengan British akan ditanda tangani.
Raja berpelembagaan dikekalkan.
Pembahagian kuasa antara pusat dan negeri diteruskan Tarikh Merdeka.
Tarikh merdeka diisytiharkan di Padang Merdeka, Bandar Hilir Melaka oleh Tunku Abdul Rahman
Tarikh kemerdekaan PTM ditetapkan pada 31 Ogos 1957.
Perlantikan Suruhanjaya menggubal Perlembagaan Merdeka.
Parti Perikatan tidak akan mengambil alih perniagaan British atau kepentingan Barat.
Perjanjian pertahanan dengan British akan ditanda tangani.
Raja berpelembagaan dikekalkan.
Pembahagian kuasa antara pusat dan negeri diteruskan Tarikh Merdeka.
Tarikh merdeka diisytiharkan di Padang Merdeka, Bandar Hilir Melaka oleh Tunku Abdul Rahman
Sejarah
KEMERDEKAAN
Suara tuntutan kemerdekaan telah
lama kedengaran. Malangnya setelah Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945
apabila Hiroshima dan Nagasaki dibom, penjajah Inggeris kembali ke Tanah Melayu
dengan niat menjadikan Tanah Melayu sebagai sebuah koloni.
Di Tanah Melayu, penyerahan kuasa secara rasmi oleh Jepun kepada Inggeris dibuat di Victoria Institution, Kuala Lumpur pada 22 Februari 1946. Inggeris telah memperkenalkan Malayan Union yang memberikan hak sama rata khususnya dalam isu kerakyatan kepada semua penduduk tanpa mengira keturunan dan kesetiaan mereka terhadap negara.
Malayan Union ternyata mendatangkan kerugian dan meminggirkan hak kaum Melayu dan bumiputera sebagai penduduk asal negara ini serta menjejaskan institusi dan fungsi Raja-Raja Melayu. Oleh itu, cadangan Inggeris memperkenalkan Malayan Union mendapat tentangan hebat seluruh orang Melayu termasuk Majlis Raja-Raja. Datuk Onn telah mengumpulkan lebih 200 perwakilan Melayu dalam Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu pada 1 - 4 Mac 1946 di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh tokoh-tokoh seperti Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan En. Zainal Abidin (Za’ba) ditubuhkan.
Di Tanah Melayu, penyerahan kuasa secara rasmi oleh Jepun kepada Inggeris dibuat di Victoria Institution, Kuala Lumpur pada 22 Februari 1946. Inggeris telah memperkenalkan Malayan Union yang memberikan hak sama rata khususnya dalam isu kerakyatan kepada semua penduduk tanpa mengira keturunan dan kesetiaan mereka terhadap negara.
Malayan Union ternyata mendatangkan kerugian dan meminggirkan hak kaum Melayu dan bumiputera sebagai penduduk asal negara ini serta menjejaskan institusi dan fungsi Raja-Raja Melayu. Oleh itu, cadangan Inggeris memperkenalkan Malayan Union mendapat tentangan hebat seluruh orang Melayu termasuk Majlis Raja-Raja. Datuk Onn telah mengumpulkan lebih 200 perwakilan Melayu dalam Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu pada 1 - 4 Mac 1946 di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh tokoh-tokoh seperti Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Dato Nik Ahmad Kamil, Dato Hamzah Abdullah dan En. Zainal Abidin (Za’ba) ditubuhkan.
Kongres bersetuju dengan cadangan
untuk menubuhkan sebuah pertubuhan yang dinamakan United Malays National
Organisation (UMNO) atau Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) yang
akan dibentangkan dalam kongres akan datang.
Dalam Kongres Melayu Seluruh Tanah Melayu Ke-3
di Johor Bharu Dato’ Onn Jaafar mengumumkan penubuhan UMNO pada 11 Mei 1946.
penubuhan ini bertujuan untuk memperjuangkan sebuah negara Malaya merdeka dan
berdaulat, memajukan dan memelihara kepentingan orang Melayu dan rakyat Malaya
dan memelihara dan mempertahankan agama dan adat resam Melayu serta
kedudukan institusi Raja-Raja Melayu.
Penentangan mereka berjaya mengubah
Malayan Union kepada Perjanjian Persekutuan yang ditandatangani oleh Raja-Raja
pada 21 Januari 1948 yang mengembalikan Tanah Melayu ke pangkuan orang Melayu;
kedaulatan raja-raja, hak keistimewaan dan hak kewarganegaraan. Perjuangan
orang Melayu berjaya membentuk Persekutuan Tanah Melayu yang mengandungi 9 buah
negeri Melayu iaitu Selangor, Perak, Kedah, Perlis, Negeri Sembilan, Johor,
Pahang, Terengganu, Kelantan, dan Negeri-Negeri Selat iaitu Pulau Pinang dan
Melaka. Ia diketuai oleh Pesuruhjaya Tinggi British yang mempunyai kuasa
eksekutif dan dibantu serta dinasihati oleh Majlis Mesyuarat Kerja Persekutuan
dan Majlis Mesyuarat Undangan Persekutuan.
Kedudukan Majlis Raja-Raja berjaya diletakkan pada tempat yang lebih baik yang antara lain berfungsi menasihatkan Pesuruhjaya Tinggi mengenai dasar-dasar yang akan dilaksanakan di Persekutuan Tanah Melayu. Jawatan Residen diganti oleh seorang Menteri Besar. Sementara syarat-syarat kerakyatan diperketatkan melalui kuatkuasa undang-undang dan naturalisasi secara permohonan. Selangkah orang Melayu terus mara dengan kesatuan yang bulat untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu. UMNO dipimpin oleh ramai tokoh yang terbilang seperti Datuk Onn Jaafar, Tun Abdul Razak, Ghaffar Baba, Dr. Ismail, Aziz Ishak, Sardon Jubir dan sebagainya untuk menyusuri jalan kemerdekaan. Pelantikan Tunku Abdul Rahman Putra menggantikan Dato’ Onn Jaafar yang meletakkan jawatan sebagai Yang Dipertua UMNO pada 26 Ogos 1951 nyata membuka lembaran baru dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.
Ternyata perjuangan berabad lamanya orang Melayu bermula sejak kejatuhan Kerajaan Melaka, orang Melayu bersama sultan atau pemimpin tempatan sentiasa cuba mengembalikan maruah bangsa dan negara. Perjuangan mereka dimulai secara perang gerila sebagaimana dirintis oleh bekas kesultanan Melaka (1511) dan kesultanan Johor, Raja Haji (1782), Dol Said (1831), Datuk Maharaja Lela, Datuk Sagor (1875), Datuk Bahaman, Mat Kilau (1891), Tok Janggut (1914), Haji Abdul Rahman Limbong (1928), Datu Mat Salleh (1894), Sharif Mashahor (1860), Rentap (1853) dan sebagainya.
Bentuk perjuangan orang Melayu menuntut kemerdekaan pada sekitar awal 1900 mula digerakkan oleh golongan agama seperti Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, pergerakan Hizbul Muslimin, pondok agama Gunung Semanggol, begitu juga peranan Syeikh Abdullah Fahim, guru agama di Kepala Batas pada tahun-tahun 1930-an dan guru-guru Melayu khususnya dari Sultan Idris Training College.Selepas itu, bentuk perjuangan berubah menggunakan tinta dan mata pena. Mereka daripada kalangan novelis, cerpenis, penyajak dan wartawan Melayu khususnya daipada Utusan Melayu banyak memberikan pendedahan mengenai perjuangan membebaskan diri daripada cengkaman penjajahan.
Kedudukan Majlis Raja-Raja berjaya diletakkan pada tempat yang lebih baik yang antara lain berfungsi menasihatkan Pesuruhjaya Tinggi mengenai dasar-dasar yang akan dilaksanakan di Persekutuan Tanah Melayu. Jawatan Residen diganti oleh seorang Menteri Besar. Sementara syarat-syarat kerakyatan diperketatkan melalui kuatkuasa undang-undang dan naturalisasi secara permohonan. Selangkah orang Melayu terus mara dengan kesatuan yang bulat untuk mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu. UMNO dipimpin oleh ramai tokoh yang terbilang seperti Datuk Onn Jaafar, Tun Abdul Razak, Ghaffar Baba, Dr. Ismail, Aziz Ishak, Sardon Jubir dan sebagainya untuk menyusuri jalan kemerdekaan. Pelantikan Tunku Abdul Rahman Putra menggantikan Dato’ Onn Jaafar yang meletakkan jawatan sebagai Yang Dipertua UMNO pada 26 Ogos 1951 nyata membuka lembaran baru dalam perjuangan menuntut kemerdekaan.
Ternyata perjuangan berabad lamanya orang Melayu bermula sejak kejatuhan Kerajaan Melaka, orang Melayu bersama sultan atau pemimpin tempatan sentiasa cuba mengembalikan maruah bangsa dan negara. Perjuangan mereka dimulai secara perang gerila sebagaimana dirintis oleh bekas kesultanan Melaka (1511) dan kesultanan Johor, Raja Haji (1782), Dol Said (1831), Datuk Maharaja Lela, Datuk Sagor (1875), Datuk Bahaman, Mat Kilau (1891), Tok Janggut (1914), Haji Abdul Rahman Limbong (1928), Datu Mat Salleh (1894), Sharif Mashahor (1860), Rentap (1853) dan sebagainya.
Bentuk perjuangan orang Melayu menuntut kemerdekaan pada sekitar awal 1900 mula digerakkan oleh golongan agama seperti Syed Syeikh al-Hadi, Syeikh Tahir Jalaluddin, pergerakan Hizbul Muslimin, pondok agama Gunung Semanggol, begitu juga peranan Syeikh Abdullah Fahim, guru agama di Kepala Batas pada tahun-tahun 1930-an dan guru-guru Melayu khususnya dari Sultan Idris Training College.Selepas itu, bentuk perjuangan berubah menggunakan tinta dan mata pena. Mereka daripada kalangan novelis, cerpenis, penyajak dan wartawan Melayu khususnya daipada Utusan Melayu banyak memberikan pendedahan mengenai perjuangan membebaskan diri daripada cengkaman penjajahan.
Antara pelopornya ialah Zainal Abidin
Ahmad (Za’ba), A. Rahim Kajai, Ibrahim Yaakob, Ishak Haji Mohamad, Ahmad
Boestamam, Usman Awang, Shahnon Ahmad dan ramai lagi hingga sebahagian daripada
mereka menjadi buruan Inggeris dan dipenjarakan. Sesungguhnya apabila kita
menyusuri akar perjuangan kemerdekaan, ternyata ia telah banyak menumpahkan
keringat, darah dan air mata.
Perlembagaan Merdeka 1957
1. Terdapat beberapa fasal penting
dalam perlembagaan merdeka. Fasal tersebut ialah:
(a) Sebuah kerajaan persekutuan dibentuk dengan nama Persekutuan Tanah
Melayu.
(b) Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara.
(c) Pembentukan sebuah Perlimen yang mempunyai Dewan Rakyat dan Dewan
Negara.
(d) Perdana Menteri sebagai ketua pentadbiran negara dengan dibantu oleh
sebuah kabinet.
(e) Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan Tanah Melayu.
(f) Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
(g) Kerakyatan terbuka kepada sesiapa sahaja yang dilahir di Tanah
Melayu. Kerakyatan secara
permohonan dengan syarat tertentu juga diberi pertimbangan.
(h) Kedudukan istimewa orang Melayu diteruskan tanpa mengurangkan hak
warganegara yang
lain.
Ia memberikan tanggungjawab kepada Yang
di-Pertuan Agong
menjaga kedudukan keistimewaan orang Melayu dan penduduk
asal Malaysia, secara
kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel
mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi
kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam
perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap
sebagai sebahagian daripada kontrak sosial, dan biasanya dikatakan sebagai
pertahanan legal bagi ketuanan Melayu.
Artikel 153 Perlembagaan Malaysia
Artikel
153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong
menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara
kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana
kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan
kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia
juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada sosial kontrak, dan biasanya
dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu — kepercayaan orang
Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.
Berikut
adalah penyataan penuh Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.
Perkara
153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang
Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.
(1)
Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa
orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan
kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.
(2)
Walau apa pun apa-aa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada
peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah
menjalnakan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan
mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang
Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk
memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri
Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang
di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan
awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan
pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang
diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit
atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan
apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan
undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.
(3)
Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban
bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak
jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan
keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan
apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya
yang baginya Bahagian X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang
dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau
keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan
Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan
sewajarnya.
(4)
Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang
persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh
melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang olehnya
atau daripada terus mendapat biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan
atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.
(5)
Perkara ini tidaklah mengurangkan peruntukan Perkara 136.
(6)
Jika menurut undang-undang persekutuan yang sedia ada suatu permit atau lesen
dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka Yang
di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu
mengikut apa-apa cara, atau memberikan apa-apa arahan am kepada mana-mana pihak
berkuasa yang dipertanggungkan di bawah undang-undang itu dengan pemberian
permit atau lesen itu, sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan perizaban
apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri
mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah
oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklaah mematuhi arahan
itu dengan sewajarnya.
(7)
Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh berkuat kuasa untuk melucutkan atau
memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen
mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau
dipegang oleh orang itu atau untuk memberi kuasa untuk menolak pembaharuan
mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian
apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak
seseorang jika pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya
dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.
( Walau
apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika menurut mana-mana
undang-undang persekutuan apa-apa permit atau lesen dikehendaki bagi
mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka undang-undang itu boleh
membuat peruntukan bagi perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen
itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan
Sarawak; tetapi tiada undang-undang sedemikian boleh, bagi maksud memastikan
perizaban itu—
(a)
melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan,
permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang
dinikmati atau dipegang oleh orang itu; atau
(b)
memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-manaa
orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris,
pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang jika pembaharuan atau
pemberian itu mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu mungkin
semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan, atau menghalang
mana-mana orang daripada memindahkan hakmilik bersama dengan perniagaannya
apa-apa lesen yang boleh dipindahkan hakmiliknya untuk mengendalikan perniagaan
itu; atau
(c)
jika tiada permit atau lesen dahuluya dikehendaki bagi mengendalikan pertukangan
atau perniagaan itu, memberi kuasa untuk menolak pemberian permit atau lesen
kepada mana-mana orang bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan
yang telah dijalankan olehnya secara bona fide sebaik sebelum undang-undang itu
mula berkuat kuasa, atau memberi kuasa untuk menolak pembaharuan kemudiannya
mana-mana permit atau lesen mana-mana orang, atau untuk menolak pemberian
mana-mana permit atau lesen sedemikian kepada waris, pengganti atau penerima
serah hak mana-mana orang itu jika, mengikut peruntukan yang lain dalam
undang-undang itu, pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya
dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.
(8A)
Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika di dalam mana-mana
Universiti, Kolej dan institusi pendidikan lain yang memberikan pendidikan
selepas Malaysian Certificate of Education atau yang setaraf dengannya,
bilangan tempat yang ditawarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab bagi
pengurusan Universiti, Kolej atau institusi pendidikan itu kepada calon-calon
bagi apa-apa kursus pengajian adalah kurang daripada bilangan calon yang layak
mendapat tempat-tempat itu, maka adalah sah bagi Yang di-Pertuan Agong menurut
kuasa Perkara ini memberikan apa-apa arahan yang perlu kepada pihak berkuasa
itu untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada tempat-tempat itu
bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak
sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak
berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.
(9)
Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat
perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu
dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.
(9A)
Dalam Perkara ini ungkapan “anak negeri” berhubung dengan Negeri Sabah atau
Sarawak hendaklah mempunyai erti yang diberikan kepadanya dalam Perkara 161A.
(10)
Perlembagaan Negeri yang ber-Raja boleh membuat peruntukan yang bersamaan
(dengan ubah suaian yang perlu) dengan peruntukan Perkara ini.
Terdapat
perbezaan ketara di antara artikel 153 perlembagaan Malaysia dengan artikel 153
perlembagaan Singapura yang masing-masing menyebut mengenai hak istimewa orang
Melayu. Artikel 153 (Malaysia) lebih spesifik dengan menjelaskan bagaimana
hak-hak orang Melayu dan Bumiputra Malaysia dipertahankan.
Ketuanan Melayu
Ketuanan
Melayu ialah konsep perkauman yang mendakwa bahawa orang Melayu adalah tuan
kepada Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia . Orang Cina dan India di
Malaysia yang dianggap sebagai pendatang (yang dibawa masuk oleh British)
disifatkan terhutang budi kepada orang Melayu kerana kesanggupan dan kesediaan
orang Melayu menerima mereka sebagai warganegara Persekutuan Tanah Melayu
(sekarang) Malaysia sebagai prasyarat British memberikan kemerdekaan kepada
Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai timbal balik kerana kesanggupan dan kesediaan
apa yang disifatkan sebagai pengorbanan orang Melayu itu, perlembagaan memberi
peruntukan khas kepada orang Melayu dalam bentuk hak istimewa dan ini
dimaktubkan di dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
(sekarang) Malaysia). Persetujuan quid pro quo atau saling beri-memberi ini
biasanya dipanggil Kontrak Sosial. Konsep Ketuanan Melayu ini sering kali
dijadikan retorik ahli politik Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang
berpengaruh semenjak 50 tahun Persekutuan Tanah Melayu (sekarang Malaysia)
mencapai kemerdekaannya dari British sebagai usaha meraih sokongan orang Melayu
walaupun pada hakikatnya tidak ramai orang Melayu yang arif tentang konsep atau
fahaman ini.
Walaupun
retorik ini wujud sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan, frasa ketuanan Melayu
tidak menjadi satu perkara yang disebut ramai hingga ke awal tahun 2000-an.
Kebanyakan tentangan konsep ini adalah daripada parti-parti yang tidak
berdasarkan kaum Melayu, seperti Parti Tindakan Demokratik (DAP), tetapi
sebelum kemerdekaan orang Baba dan Nyonya juga menentang konsep ini. Konsep
keulungan kaum Melayu mendapat perhatian dalam tahun 1940-an apabila orang
Melayu bersatu untuk menentang penubuhan Malayan Union dan kemudian, berjuang
untuk kemerdekaan. Semasa tahun 60-an, terdapat usaha yang cukup besar untuk
mencabar ketuanan Melayu, diketuai oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) dari
Singapura — yang merupakan negeri Malaysia dari 1963 hingga 1965 — dan DAP
selepas pemisahan Singapura. Walaupun begitu, sebahagian Perlembagaan berkaitan
ketuanan Melayu berakar umbi selepas rusuhan kaum Mei 13, 1969 yang terjadi
akibat kempen pilihan raya yang menjadikan hak-hak orang bukan Melayu dan
ketuanan Melayu sebagai isu tumpuan. Tempoh ini juga menyaksikan kebangkitan
ultra yang mendesak agar kerajaan parti tunggal diketuai UMNO, dan pertambahan
penekanan bahawa orang Melayu merupakan “orang asal” Malaysia — iaitu hanya
orang Melayu boleh dianggap penduduk asal Malaysia.
Tentangan
yang dimainkan oleh DAP ini sebenarnya merupakan lanjutan tentangan yang
dimainkan oleh parti induk DAP iaitu parti PAP(Singapura).
Berikut
adalah tentangan mengenai ketuanan Melayu di dalam fasal 153 Perlembagaan
Malaysia oleh PAP.
Ahli
politik Singapura, Lee Kuan Yew (kemudian menjadi Perdana Menteri Singapura)
Parti Tindakan Rakyat (PAP; cawangannya di Malaysia kemudiannya menjadi Parti
Tindakan Demokratik atau DAP) secara umumnya mempersoalkan keperluan Artikel
153 dalam Parliamen, dan menyeru satu “Malaysian Malaysia”. Mempersoalkan
kontrak sosial , Lee telah menyatakan: “Merujuk kepada sejarah, orang Melayu
telah mula untuk berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang banyak hanya
kira-kira 700 tahun yang lalu. Dalam 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari
ini, kira-kira sepertiga secara perbandingan hanya imigran seperti setiausaha
agung UMNO, Dato’ Syed Ja’afar Albar, yang datang ke Malaya dari Indonesia
sebelum perang ketika berumur lebih tiga puluh tahun.
Kontrak Sosial
Kontrak
sosial di Malaysia merujuk kepada perjanjian oleh bapa-bapa kemerdekaan negara
dalam Perlembagaan, dan merupakan penggantian beri-memberi atau quid pro quo
melalui Perkara 14–18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia
kepada orang-orang bukan Melayu, dan Perkara 153 yang memberikan hak istimewa
rakyat kepada mereka daripada kaum bumiputera. Istilah ini juga kekadang
digunakan untuk merujuk kepada bahagian-bahagian yang lain dalam Perlembagaan,
seperti Perkara yang mengatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular.
Dalam
konteks biasa yang berkaitan dengan hubungan ras, kontrak sosial telah kerap
kali dibidaskan, termasuk juga oleh ahli-ahli politik dalam kerajaan campuran
Barisan Nasional yang menegaskan bahawa tidak habis-habis bercakap tentang
hutang orang-orang bukan Melayu kepada orang-orang Melayu terhadap
kewarganegaraan yang diberikan telah merenggangkan golongan-golongan bukan
Melayu daripada negara mereka. Kritikan-kritikan seumpama ini telah ditentang
oleh media Melayu dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti
politik yang terbesar dalam Barisan Nasional. Banyak orang Melayu, biasanya
daripada UMNO, telah mempergunakan kontrak sosial ini untuk mempertahankan prinsip
Ketuanan Melayu.
Kontrak
sosial selama ini telah lama diamalkan oleh para pemimpin terutamanya pemimpin
dari parti kompenen Barisan Nasional. Tidak terdapat syarat-syarat formal
mengenai kontrak sosial ini. Di bawah sedikit petikan mengenai kontrak sosial.
Perlembagaan
Malaysia tidak merujuk kepada sebuah “kontrak sosial” (dari segi hak
kewarganegaraan dan hak istimewa) secara ketara, dan tidak terdapat sebarang
undang-undang atau dokumen yang pernah menjelaskan syarat-syarat kontrak sosial
secara penuh. Pembela-pembelanya sering merujuk kepada Perlembagaan sebagai
mengemukakan kontrak sosial, dan bapa-bapa kemerdekaaan juga bersetuju
dengannya, walaupun rujukan kepada kontrak sosial tidak dibuat dalam
Perlembagaan. Sebaliknya, kontrak sosial biasanya dianggap sebagai suatu
persetujuan yang memberikan kewarganegaraan kepada orang-orang bukan Melayu dan
bukan orang asli (kebanyakannya orang Malaysia Cina dan Malaysia India) sebagai
ganti untuk pemberian hak keistimewaan kepada orang-orang Melayu dan orang-orang
asli (dirujuk secara kolektif sebagai Bumiputera). Sebuah buku teks kajian
Malaysia pendidikan tinggi yang menepati sukatan pelajaran kerajaan mengatakan:
“Oleh sebab pemimpin-pemimpin Melayu bersetuju untuk melonggarkan syarat-syarat
kewarganegaraan, pemimpin-pemimpin komuniti Cina dan India telah menerima
kedudukan istimewa Melayu sebagai penduduk asli Malaya. Dengan penubuhan
Malaysia, status kedudukan istimewa itu diperluas untuk merangkumi
komuniti-komuniti penduduk asli Sabah dan Sarawak.” [1]
Perlembagaan
secara ketara memberikan tanah rizab Bumiputera, kuota dalam perkhidmatan awam,
biasiswa dan pendidikan awam, kuota untuk lesen perniagaan, dan kebenaran untuk
memonopoli industri-industri yang tertentu, jika kerajaan membenarkan.
Bagaimanapun pada hakikatnya, khususunya selepas pengenalan Dasar Ekonomi Baru
Malaysia (NEP), akibat rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 ketika kaum Melayu hanya
memiliki 4% daripada ekonomi Malaysia, hak-hak istimewa Bumiputera diperluas
kepada bidang-bidang yang lain; kuota-kuota ditentukan untuk ekuiti Bumiputera
dalam perbadanan awam, dan diskaun-diskaun sebanyak 5% hingga 15% untuk membeli
kereta dan harta tanah diberikan.
Setengah-setengah
orang mengatakan bahawa kecondongan terhadap orang-orang Melayu dalam pendidikan
dan politik sebahagiannya merupakan tindak balas terhadap keupayaan orang-orang
Malaysia Cina untuk memperoleh kebanyakan kekayaan negara itu. Bagaimanapaun,
orang-orang Malaysia India boleh mengemukakan hujah bahawa merekalah yang
mengalami kerugian yang paling banyak, walaupun ini boleh dipertikaikan.
Kerajaan
ada mengundurkan sistem kuota untuk kemasukan ke universiti-universiti awam
pada 2003 dan memperkenalkan dasar “meritokrasi”. Bagaimanapun, sistem baru ini
dikritik secara meluas oleh orang-orang bukan Bumiputera kerana hanya
memanfaatkan kaum Bumiputera yang ditempatkan dalam rancangan matrikulasi yang
menonjolkan kerja kursus yang agak mudah sedangkan orang-orang bukan Bumiputera
terpaksa mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Walaupun secara
teori, orang-orang bukan Bumiputra boleh masuk aliran matrikulasi, ini jarang
berlaku pada hakikatnya. Meritokrasi juga dikritik oleh sebilangan pihak dalam
UMNO sebagai berdiskriminasi kerana ia mengakibatkan orang-orang Melayu luar bandar
terkebelakang dalam kadar kemasukan universiti.
Suruhanjaya
Reid yang menyediakan kerangka Perlembagaan menyatakan dalam laporannya bahawa
Perkara 153, tulang belakang kontrak sosial, adalah bersifat sementara, dan
menyesyorkan bahawa ia dikaji semula 15 tahun selepas kemerdekaan. Suruhanjaya
juga menyatakan bahawa perkara itu dan peruntukan-peruntukannya hanya
diperlukan untuk mengelakkan keadaan tiba-tiba yang tidak menguntungkan kepada
orang-orang Melayu dalam persaingan dengan ahli-ahli masyarakat Malaysia yang
lain, dan hak-hak istimewa yang diberikan kepada orang-orang Melayu oleh
perkara itu harus dikurangkan secara beransur-ansur dan akhirnya dihapuskan.
Bagaimanapun, disebabkan Peristiwa 13 Mei yang menyebabkan pengisytiharan
darurat, tahun 1972 yang merupakan tahun kajian semula Perkara 153 berlangsung
tanpa sebarang peristiwa.
Menurut
penyokong-penyokong kontrak sosial, sebagai balasan untuk enakmen
peruntukan-peruntukan yang pada asalnya bersifat sementara, orang-orang
Malaysia bukan Melayu diberikan kewarganegaraan di bawah Bab I Bahagian III
dalam Perlembagaan. Kecuali hak-haki istimewa Bumiputera, orang-orang bukan
Bumiputera dianggap sebagai sama saja dengan orang-orang Bumiputera dan
diberikan semua hak kewarganegaraan di bawah Bahagian II dalam Perlembagaan.
Pada tahun-tahun kebelakangan ini, sebilangan orang telah mencuba untuk
membekalkan warganegara-warganegara Melayu dengan lebih banyak hak politik
menurut falsafah ketuanan Melayu. Kebanyakan penyokong ketuanan Melayu
memperdebatkan bahawa hak-hak tambahan ini telah ditulis dalam undang-undang
dan hanya perlu dipertahankan daripada pembangkang-pembangkang.
Apabila
mengambil alih jawatan presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman (kemudian menjadi
Perdana Menteri Malaysia pertama) menyatakan bahawa “…apabila kami
(orang-orang Melayu) menentang Malayan Union (yang menjejaskan kedudukan
hak-hak orang Melayu), kaum-kaum lain tidak mengambil bahagian kerana mereka
mengatakan ini hanya merupakan masalah Melayu, dan bukan masalah mereka. Mereka
juga menunjukkan bahawa kesetiaan mereka adalah kepada negara-negara asal
mereka dan oleh itu, menentang Laporan Barnes yang bertujuan untuk menjadikan
bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan. Jika kami menyerahkan orang-orang
Melayu kepada orang-orang yang dikatakan orang Malaya ketika kerakyatan mereka
masih belum ditakrifkan, kami akan menghadapi banyak masalah pada masa
hadapan.” Bagaimanapun, dia menambah bahawa “Bagi mereka yang mencintai dan
berasa bahawa mereka terhutang kesetiaan yang tidak berbelah bagi, kami
menyambut mereka sebagai orang Malaya. Mereka harus merupakan orang Malaya yang
benar, dan mereka akan mempunyai hak-hak dan hak-hak istimewa yang sama dengan
orang-orang Melayu.”
Ketiga-tiga
di atas merupakan sentimen yang sering dimainkan oleh parti-parti politik sejak
kebelakangan ini. Semangan muhibah dikalangan pemimpin-pemimpin awal negara
seakan-akan dipermainkan oleh anak cucu mereka yang menjadi pemimpin
parti-parti politik pada hari ini. Persoalannya ketika isu kontrak sosial
dimainkan oleh pemimpin bukan melayu…di mana pemimpin-pemimpin Melayu terutama
dari pembangkang tampil mempertahankan kontrak sosial yang sudah sekian lama
terbina?? Adakah adil sekiranya kita membiarkan konsep Ketuanan Melayu ini
dihapuskan dan diganti dengan konsep Ketuanan Rakyat (sedangkan Ketuanan Melayu
juga adalah sama kecuali penekanan yang lebih diberikan kepada orang Melayu)
yang belum terbukti lagi menjamin masa depan orang Melayu? Adilkah sekiranya
anak-anak kita terpaksa mengharungi keperitan untuk ‘survive’ di masa hadapan
sedangkan kita telah membesar dengan agak selesa sehingga apa yang kita kecapi
setakat hari ini adalah hasil dari konsep Ketuanan Melayu. Diharap anak-anak
muda faham akan kenapa walaupun negara kita sudah 50tahun merdeka konsep ini
masih digunapakai. Konsep ini bukan lah sesuatu yang baru dan sejarah membukti
bahawa terpisahnya Malaysia dengan Singapura adalah akibat perbuatan tidak
bertanggungjawab pemimpin parti induk DAP iaitu PAP yang memainkan isu ketuanan
Melayu ini. Adakah anda lebih gemar konsep Ketuanan Melayu ini digugurkan dan
digantikan dengan konsep Malaysian Malaysia atau konsep Ketuanan Rakyat???
Bukankah pemimpin parti seperti PKR dan PAS ini merupakan anak-anak yang
membesar hasil dari konsep Ketuanan Melayu ini. Cuba fikirkan di mana
pemimpin-pemimpin ini berada sekiranya konsep Ketuanan Melayu dihapuskan
dahulu?? Adakah mereka akan begelar pemimpin??
Terkini:Istilah “Ketuanan
Melayu” perlu dilihat dalam konteks perjuangan orang Melayu sebelum merdeka
yang menganggap Semenenjung Tanah Melayu sebagai tanah pusaka (sons of the
soil) seperti yang diakui oleh pihak penjajah British ketika itu. Istilah ini
juga merujuk kepada situasi sebelum merdeka yang menjelaskan reaksi orang
Melayu terhadap penubuhan Malayan Union yang telah menghapuskan “Ketuanan
Melayu” dari segi kedaulatan, kuasa politik dan isu kewarganegaraan yang
longgar. “Ketuanan Melayu” dilaungkan oleh pemimpin Melayu pada ketika itu bagi
menyatupadukan orang Melayu menentang Malayan Union dan bukannya menuntut kemerdekaan.
Oleh itu, konsep ini ialah peristiwa dan reality sejarah pada ketika itu dan ia
dimasukkan bukan bertujuan untuk menggugat perpaduan masyarakat Malaysia.
Istilah
di atas merupakan penjelasan Kementerian Pendidikan mengenai Ketuanan Melayu
Artikel 153, dan diterangkan oleh kontrak
sosial, telah merupakan satu sumber kontoversi semenjak hari-hari mula bagi Malaysia. Ahli
politik Singapura,
Lee
Kuan Yew (kemudian menjadi Perdana Menteri Singapura) Parti Tindakan Rakyat (PAP; cawangannya di
Malaysia kemudiannya menjadi Parti Tindakan Demokratik atau DAP)
secara umumnya mempersoalkan keperluan Artikel 153 dalam Parliamen, dan menyeru satu "Malaysian Malaysia". Mempersoalkan kontrak
sosial , Lee telah menyatakan: "Merujuk kepada sejarah, orang Melayu telah
mula untuk berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang banyak hanya kira-kira 700
tahun yang lalu. Dalam 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira
sepertiga secara perbandingan hanya imigran seperti setiausaha agung UMNO,
Dato' Syed Ja'afar Albar, yang datang ke
Malaya dari Indonesia
sebelum perang ketika berumur lebih tiga puluh tahun.Namun begitu kita juga perlu sedar bahawa penghijrahan orang melayu adalah dari Gugusan Kepulauan Melayu (Tanah Melayu,Indonesia,Brunei,Filipina,Singapura dan Thailand) ketika itu yang mempunyai agama, bahasa dan adat yang seakan sama seperti orang melayu di tanah melayu. Justeru perkara ini tidak boleh dipertikaikan berbanding kaum lain seperti cina dan india yang dibawa oleh penjajah ketika itu datang dari negara China dan negara India yang mempunyai agama,bahasa dan adat yang jauh berbeza.
KONTRAK SOSIAL MALAYSIA
1. Sebelum adanya Malaya dan
Malaysia, semenanjung ini dikenali sebagai Tanah Melayu.
2. Hanya berkata ini akan sebabkan
kita dituduh bersifat perkauman.
3. Untuk terangkan berkenaan
asal-usul kontrak sosial Malaysia saya terpaksa imbas semula sejarah.
4. Melalui perjanjian-perjanjian
yang ditandatangani Raja-Raja Melayu Semenanjung, British telah mendapat hak
untuk menakluk Negeri-negeri Melayu. Perjanjian-perjanjian ini mengakui dan
mengesahkan Negeri-negeri ini sebagai Negeri-negeri Melayu. Tidak ada sesiapa
pun yang membantah. Orang Asli juga menerima keadaan ini dengan penerimaan oleh
mereka pemerintahan Raja-Raja Melayu.
5. Pada mulanya penduduk yang
tinggal di Negeri-negeri ini dibahagi kepada orang Melayu dan Orang Asli yang
merupakan rakyat Raja-raja Melayu dan tetamu asing yang tidak dianggap sebagai
rakyat kepada Raja-raja Melayu. Tidak ada kewarganegaraan mahupun dokumen
berkenaan taraf kerakyatan sepertimana di kebanyakan negara-negara lain.
6. Tetamu asing ini hidup mewah di
Negeri-negeri Melayu di bawah pentadbiran British dan di jajahan British di
Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Orang Melayu yang menjadi rakyat kepada
Raja-raja Melayu dan Raja-raja Melayu sendiri tidak sikitpun merasa tergugat
dengan bilangan besar orang bukan Melayu dan perbezaan jurang kekayaan dan
kemajuan di antara tetamu asing ini dan rakyat Raja-Raja Melayu. Mereka tidak
terfikir yang orang asing yang menetap di negara ini akan menuntut hak
kewarganegaraan.
7. Apabila Jepun menakluk
Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat, orang Cina merasa tidak selamat
kerana Jepun merupakan musuh tradisi mereka.
8. Ramai orang Cina telah menubuhkan
dan menganggotai angkatan gerila dan lari ke dalam hutan. Apabila Jepun serah
diri, gerila-gerila Cina ini keluar dan merampas balai-balai polis di kawasan
pedalaman dan isytihar yang mereka adalah pemerintah negara ini. Mereka
menangkap ramai orang, Cina dan Melayu dan beberapa daripada mereka ini
dibunuh.
9. Orang Melayu di kampung-kampung
membalas dengan membunuh orang Cina di kawasan luar bandar. Ketegangan timbul
dan pertempuran antara Cina dan Melayu dielak hanya dengan kedatangan angkatan
tentera British. Tetapi perasaan marah dan benci antara kedua-dua kaum ini
tetap tinggi.
10. Di dalam keadaan tegang ini
British mencadang penubuhan Malayan Union yang akan memberi
"tetamu-tetamu" ini hak kerakyatan yang tidak membezakan mereka
daripada orang Melayu.
11. Orang Melayu menolak Malayan
Union dan cadangan hak kerakyatan ini. Mereka paksa British untuk kembali
keapda keadaan asal atau status quo ante di dalam Persekutuan Tanah Melayu
(Federation of Malaya) yang baru.
12. Hanya orang Cina yang menjadi
rakyat Negeri-negeri Selat layak untuk mendapat kerakyatan di dalam Persekutuan
yang baru ini. Sudah tentu warganegara keturunan Melayu jauh lebih ramai
daripada rakyat Malaya yang berketurunan Cina.
13. Pemimpin-pemimpin Cina merayu
kepada British, yang kemudiannya menekan Presiden UMNO, Dato Onn Jaafar supaya
mencadangkan agar UMNO dibuka kepada semua kaum. Cadangan ini ditolak lain-lain
pemimpin UMNO dan Dato Onn terpaksa melepaskan jawatan.
14. British terus beri tekanan
kepada orang Melayu untuk bersikap lebih terbuka berkenaan soal kerakyatan bagi
orang bukan Melayu.
15. Presiden UMNO Tunku Abdul Rahman
memutuskan untuk menubuhkan pakatan dengan MCA (Malaysian Chinese Association)
dan MIC (Malaysian Indian Congress). Dalam pilihanraya Majlis Perundangan
Persekutuan (Federal Legislative Assembly) 1955, oleh kerana kurangnya kawasan
majoriti penduduk Cina dan India, MCA dan MIC terpaksa letak calon mereka di
kawasan yang mempunyai majoriti Melayu selepas UMNO bersetuju untuk tidak
bertanding di kawasan-kawasan ini dan sebaliknya menyokong calon Cina MCA dan
calon India MIC.
16. Begitu sokongan orang Melayu
terhadap calon Perikatan MCA dan MIC hinggakan mereka menang walaupun menentang
calon Melayu daripada PAS. Calon MCA dan MIC kesemuanya menang. Hanya UMNO
kalah satu kerusi kepada PAS.
17. Tunku sebagai Ketua Menteri
Persekutuan Tanah Melayu kemudian memutus untuk menuntut kemerdekaan. British
terus berkeras menuntut hak kerakyatan bagi orang Cina dan India sebagai syarat
memberi kemerdekaan.
18. Untuk mengatasi halangan British
terhadap kemerdekaan dan untuk memenangi sokongan orang Cina dan India Tunku
memutuskan untuk beri satu juta kerakyatan kepada kedua-dua komuniti ini
berdasarkan hanya kepada permastautin. Salah seorang rakyat baru yang menonjol
ialah (Tun) Leong Yew Koh, bekas general di dalam angkatan tentera nasional
China yang kemudiannya dilantik Gabenor Melaka.
19. Di peringkat ini
pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti yang berdasarkan kepada kaum yang telah
mendirikan Kerajaan pemerintahan sendiri di dalam Persekutuan Tanah Melayu
(Federation of Malaya) British telah berbincang dan mencapai persetujuan
berkenaan syarat perhubungan antara ketiga-tiga kaum di dalam Persekutuan Tanah
Melayu yang merdeka.
20. Ianya merupakan agihan yang sama
rata. Sebagai balasan untuk satu juta kerakyatan bukan Melayu, orang bukan
Melayu mesti mengakui kedudukan istimewa orang Melayu sebagai Bumiputera.
Beberapa peruntukan undang-undang seperti kedudukan Islam sebagai agama rasmi,
pengekalan tanah rizab Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu dan adat istiadat
Melayu dan pengagihan jawatan dalam Kerajaan juga termasuk di dalam
persefahaman ini.
21. Dalam soal Bahasa Kebangsaan,
Bahasa Melayu telah dipersetujui sebagai Bahasa Kebangsaan. Bahasa Inggeris
pula sebagai bahasa ke-dua. Kaum Cina dan India boleh terus gunakan bahasa
mereka tetapi bukanlah sebagai bahasa rasmi untuk berkomunikasi.
22. Sekolah rendah Cina dan Tamil
juga boleh menggunakan bahasa masing-masing sebagai bahasa pengajar.
Bahasa-bahasa ini juga boleh digunakan di sekolah menengah, tetapi hanya di
sekolah menengah swasta.
23. Di pihak mereka
pemimpin-pemimpin Cina dan India yang mewakili parti mereka menuntut agar
kerakyatan dijadikan hak mereka yang tidak boleh ditarik balik, mereka dibenar
kekalkan bahasa, agama dan budaya mereka dan sebagai rakyat mereka diberikan
hak politik sepertimana yang diberikan kepada semua rakyat.
24. Kebanyakan persetujuan dan
persefahaman ini terkandung di dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
merdeka. Bagi setiap yang diperuntukkan kepada orang Melayu, akan sentiasa
terdapat peruntukan bagi yang bukan Melayu. Tidak ramai yang sebut akan hakikat
ini. Yang menarik perhatian ramai dan yang menjadi tajuk perbalahan ialah apa
yang diperuntukkan kepada orang Melayu dan lain-lain kaum Bumiputera sahaja.
25. Demikian walaupun Bahasa Melayu
dijadikan Bahasa Kebangsaan, bahasa Cina dan Tamil tetap bebas digunakan di
sekolah Cina dan Tamil. Peruntukan ini tidak terdapat di mana-mana negara lain.
Bahkan di negara-negara yang liberal sekalipun tidak terdapat jaminan seperti
ini yang termaktub di dalam Perlembagaan.
26. Bahasa Kebangsaan ini haruslah dipelajari semua
orang agar setiap warganegara Malaya dapat berkomunikasi antara satu sama lain
di mana-mana sahaja.
27. Difahamkan bahasa Cina yang di
maksudkan di dalam persefahaman tersebut adalah dialek-dialek Cina yang ditutur
di Malaysia dan bukannya bahasa kebangsaan negeri China. Demikian bagi kaum
India Malaya bahasa Tamil digunakan dan bukannya Hindi atau Urdu atau apa-apa
bahasa pun yang menjadi bahasa Kebangsaan di India. Tetapi para pendidik aliran
Cina kemudiannya mengguna Bahasa Cina yang menjadi bahasa Kebangsaan negara
China iaitu Mandarin.
28. Islam adalah agama rasmi tetapi
agama-agama lain boleh dipraktik penganut masing-masing tanpa apa-apa halangan.
Sebagai agama rasmi Islam mendapat bantuan Kerajaan. Tiada tersebut tentang
bantuan bagi mana-mana agama lain. Bukan Melayu tidak menekankan tentang ini
dan Perlembagaan Persekutuan tidak pun sebut tentang bantuan Kerajaan terhadap
agama lain. Namun sokongan dan bantuan tetap diberikan.
29. Kuota ditetapkan bagi kakitangan
Kerajaan (Malayan Civil Service) dimana orang Melayu akan mendapat empat tempat
bagi setiap satu yang diberikan kepada orang Cina dan India. Walaubagaimanapun,
jawatan profesional diiktiraf terbuka bagi semua kaum kerana dianggap tidak
mungkin terdapat cukup bilangan orang Melayu untuk mengisi jawatan-jawatan
tersebut.
30. Hasilnya pada awal kemerdekaan
terdapat lebih ramai kaum bukan Melayu daripada Melayu yang mengisi jawatan
dalam Divisyen Satu.
31. Yang Di-Pertuan Agong atau
Raja-raja Melayu akan menentukan kuota biasiswa dan lesen bagi orang Melayu.
Tetapi tiada sesiapa yang akan dirampas mana-mana permit atau lesen hanya untuk
diberikan kepada kaum Bumiputera.
32. Kedudukan Raja-raja Melayu
termaktub dan tidak boleh dipersoalkan. Seorang Yang Di-Pertuan Agong akan dipilih
daripada sembilan Raja-raja Melayu dan akan berkhidmat selama lima tahun.
33. Raja-raja akan menjadi Raja
berperlembagaan. Kuasa eksekutif akan dilaksanakan oleh Menteri Besar, Ketua
Menteri dan Perdana Menteri yang dipilih dan dibantu ahli majlis atau Kabinet.
Amalan British dijadikan contoh.
34. Persetujuan yang paling penting
ialah pelaksanaan Demokrasi Berparlimen digabungkan dengan Raja
Berperlembagaan, sekali lagi seperti yang diamalkan di United Kingdom. Harus
diingat pihak British telah mengenakan Kerajaan Kolonial kuku besi ke atas
Negeri-negeri Melayu dengan kuasa diletak pada Pejabat Kolonial di London.
35. Sebelum ini Negeri-negeri Melayu
diperintah secara feudal di mana Raja-raja Melayu mempunyai kuasa mutlak. Hanya
golongan bangsawan yang memain peranan dalam politik negeri. Rakyat Melayu
tidak langsung ada apa-apa hak politik. Sudah tentu tetamu juga tidak mempunyai
suara dalam hal-hal berkenaan politik. Warganegara British keturunan Cina dan
India juga tidak mempunyai apa-apa suara walaupun mereka boleh dilantik sebagai
Ahli Kehormat Majlis Kerajaan Tempatan atau Perundangan.
36. Keputusan untuk melaksana sistem
Kerajaan berlandaskan demokrasi merupakan satu langkah radikal di dalam
pentadbiran Kerajaan di Persekutuan Tanah Melayu dan Negeri-negeri Melayu. Ini
dipersetujui pemimpin ketiga-tiga kaum terbesar yang diwakili parti-parti
politik UMNO, MCA dan MIC. Tidak syak lagi yang parti-parti ini mewakili
sebahagian besar daripada ketiga-tiga masyarakat di Malaya. Pihak Komunis dan
yang berhaluan kiri lain tidak menyatakan persetujuan mereka terhadap
persefahaman ini. 37. Suruhanjaya Reid diberi penerangan tentang perjanjian dan
persefahaman ini agar ianya akan dimasukkan kedalam Perlembagaan yang akan
digubal. Ketiga-tiga parti meluluskan Perlembagaan yang digubal setelah
beberapa pindaan dilakukan. Kesannya Perlembagaan ini menjadi kontrak yang
mengikat ketiga-tiga kaum di Persekutuan Tanah Melayu menjelang merdeka pada
tahun 1957. 38. Apabila Sabah dan Sarawak menyertai Negeri-negeri Semenanjung
untuk membentuk Malaysia kontrak sosial ini di panjangkan kepada kedua-dua
negeri ini. Orang Bumiputera Sabah dan Sarawak di beri taraf yang sama dengan
orang Melayu. Pada masa ini juga perkataan Bumiputera diperkenalkan untuk
membezakan orang Melayu dan orang Bumiputera Sabah, Sarawak daripada yang
berketurunan pendatang. Kerana Bahasa Melayu dugunakan secara meluas di
negeri-negeri Borneo tidak ada kesulitan bagi penerimaan Bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan. Walaupun kaum Bumiputera di kedua-dua negeri ini bukan
semuanya orang Islam ini tidak memerlukan pindaan kepada Perlembagaan apabila
perkataan Bumiputera diterima. Tetapi definisi rasmi bagi orang Melayu tetap
tidak berubah.
39. Oleh itu pembentukan kontrak
sosial dimaktubkan dalam pertama, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dan
seterusnya Malaysia. Untuk mengatakan yang ianya tidak wujud samalah dengan
menidakkan kandungan Perlembagaan yang diasaskan kepada penerimaan oleh
pemimpin-pemimpin ketiga-tiga kaum terhadap kontrak sosial yang asal.
40. Kesemua tindakan susulan oleh
Kerajaan adalah hasil daripada kontrak sosial ini. Hakikatnya pencetus kontrak
sosial ini dan pewaris-pewaris mereka yang diiktiraf rakyat di setiap
Pilihanraya Umum menunjukkan kesediaan rakyat untuk menghormati kontrak sosial
ini.
41. Menidakkan kewujudan kontrak
sosial ini ialah seperti berkata yang Malaysia ini wujud di dalam suasana
kekosongan, tidak ada Perlembagaan dan undang-undang yang berlandaskan kontrak
ini.
42. Pelaksanaan kontrak sosial ini
memerlukan pemahaman semangatnya yang mendalam. Kontrak sosial ini bertujuan
mewujudkan satu negara berbilang kaum yang stabil dan harmoni. Apa jua faktor
yang akan akibatkan ketidakstabilan dan menghasilkan ketegangan di antara kaum
haruslah dianggap tidak sesuai dengan semangat kontrak sosial ini.
43. Selama 50 tahun tidak ada sesiapa yang menyoal
kontrak sosial ini. Malahan hari ini pun majoriti kaum Cina dan India dan
Bumiputera Melayu dan kaum Bumiputera Sabah dan Sarawak menerima kontrak sosial
ini. Tetapi kerana Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi pada asasnya kalah dalam
pilihanraya 2008 dan sekarang mengetuai Kerajaan yang lemah, pihak ekstrimis
dan penyanggah sekarang ini mempersoalkan kontrak sosial ini. Majlis Peguam
kini telah menjadi sebuah parti politik yang percaya bahawa kepakarannya dalam
undang-undang akan mengecualikan ianya daripada dipersoal tentang kelayakannya
dan objektif politiknya.
44. UMNO Abdullah tidak berdaya
menangkis apa-apa serangan terhadap kontrak sosial ini. Jika apa-apa terjadi Abdullah
dan UMNO harus dipertanggungjawabkan.
Sumber :
http://test.chedet.com/che_det/2008/07/the-malaysian-social-contract.html.
Posted by Dr. Mahathir Mohamad at July 12, 2008 11:27 AM
No comments:
Post a Comment