Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu dari rukun iman yang enam dan merupakan perkara utama dalam aqidah malah sebagai unsur penting dalam keimanan kerana terdapat banyak ayat-ayat Al-Quran yang menghubungkan beriman kepada Allah dengan beriman kepada hari kiamat. Antaranya ada dinyatakan berdasarkan firman Allah S.W.T. di dalam surah Al-Baqarah ayat 62 :
Maksudnya : “…Sesiapa di antara mereka itu beriman kepada
Allah dan beriman kepada hari akhirat (hari kiamat) serta beramal soleh, maka
bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan
(dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak
akan berdukacita.”
(Surah Al-Baqarah : 62)
Al-Quran
dan Al-Sunnah ada memuatkan keterangan tentang dalil kewajipan beriman dengan
hari kiamat. Dan sesiapa yang kufur ingkar dengan beriman kepada hari kiamat
maka ia berada di dalam kesesatan. Allah S.W.T berfirman di dalam surah
Al-Nisa’ ayat 136 :
Maksudnya : “…dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah,
malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya
ia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.”
Beriman dengan hari kiamat ialah beriman dengan setiap berita
yang disampaikan oleh Allah dan rasul-Nya mengenai peristiwa yang berlaku pada
hari itu, azab dan nikmatnya, soal kubur, hari manusia dibangkitkan semula,
mizan, haudh, sirat dan sebagainya.
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan (timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan (timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka
NAMA-NAMA LAIN BAGI HARI KIAMAT
1.
Yaumus-Sa'ah - Masa yang ditetapkan
2.
Yaumul-Hisab - Hari perhitungan
3.
Yaumul-Waqiah – Peristiwa yang pasti
berlaku
4.
Yaumul-Haqqah – Peristiwa yang
sebenar
5.
Yaumul- Qariah – Hari yang
menggemparkan
6.
Yaumuz-Zalzalah – Hari
goncangan/gegaran
7.
Yaumul- Jaza' – Hari
pembalasan
8.
Yaumul-Rajifah – Hari gempa
9.
Yaumul-Fasl – Hari keputusan
10.
Yaumul-Wa’id – Hari ancaman
NAMA-NAMA SYURGA
- Jannatu Adnin (جَنَّةُ عَدْن) – Syurga tempat tinggal yang kekal
- Jannatu Na’im (جَنَّةُالنَّعِيْمِ) – Syurga dipenuhi nikmat
- Jannatu Makwa (جَنَّةُالمَأْوَى) – Syurga tempat kembali
- Jannatu Firdaus (جَنَّةُ الْفِرْدَوْسِ) – Syurga firdaus
- Maqamun Amin (مَقَامٌ اَمِيْنٌ) – Kedudukan yang sentosa
- Darul Maqamah (دَارُ الْمُقَامَةِ) – Rumah yang tenteram
- Darul Khulud (دَارُالخُلُوْدِ) – Rumah yang kekal abadi
- Darussalam (دَارُالسَّلاَم) – Rumah yang sejahtera
NAMA-NAMA NERAKA
- Neraka Saqar (سَقَرْ) – Api yang membakar kulit
- Neraka Jahim (جَحِيْم) – Tempat balasan seksa yang abadi
- Neraka Sa’ir (سَعِيْر) – Api yang menyala-nyala
- Neraka Jahannam (جَهَنَّمَ) – Tempat balasan abadi selepas mati
- Neraka Hawiah (هَاِويَةٌ) – Api panas yang membakar
- Neraka Laza (لَظَىْ) – Api yang menggelegak
- Neraka Hutamah (حُطَمَةٌ) – Api yang dinyalakan
PERKARA-PERKARA YANG
BERKAITAN DENGAN BERIMAN KEPADA HARI KIAMAT
1. Ujian Kubur
Kita wajib beriman dengan apa yang
diberitahu oleh Rasulullah S.A.W. bahawa adanya ujian kubur dan soalan yang
diajukan oleh malaikat Munkar dan Nakir. Mereka akan menanyakan manusia tentang
Tuhannya, agamanya dan nabinya, Dalam beberapa hadis yang sahih, Rasulullah
S.A.W. memberitahu bahawa manusia akan diuji di dalam kubur mereka dan para
malaikat akan bertanya kepadanya : Siapa tuhan kamu, apa agama kamu dan siapa
nabi kamu? Orang mukmin akan menjawab soalan itu dengan mengatakan : Tuhanku
Allah, agamaku Islam dan Nabi Muhammad S.A.W. ialah nabiku. Orang yang masih
dalam keraguan, maka dia akan mengatakan : Saya tidak tahu tetapi saya pernah
mendengar manusia mengatakan sesuatu tentangnya, lalu saya menurut apa yang
dikatakan. Lantaran itu dia dipukul dan diseksa dalam kuburnya.
Ada beberapa hadis yang berkaitan
dengannya, antaranya ialah hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud :
“Apabila seseorang hamba diletakkan
di dalam kuburnya dan para pengiringnya berpatah balik, maka sesungguhnya dia
mendengar bunyi tapak kasut mereka. Pada ketika itu datanglah dua malaikat lalu
mereka mendudukkannya. Mereka berkata kepadanya : Apa yang hendak kamu katakan
mengenai lelaki ini? Orang Mukmin akan mengatakan : Saya mempersaksikan bahawa
dia adalah pesuruh Allah dan rasul-Nya. Lalu dikatakan kepadanya : Lihatlah
tempat duduk kamu di dalam neraka telah digantikan dengan tempat duduk di dalam
syurga. Nabi Muhammad memberitahu : Lalu dia melihat kedua-dua tempat itu.
Orang Munafik dan orang kafir, maka dikatakan
kepada mereka : Apa yang hendak kamu katakan mengenai lelaki ini? Lalu dia
menjawab : Saya tidak tahu, tetapi saya pernah mengatakan sepertimana yang
dikatakan orang lain. Maka dikatakan kepadanya : Memang kamu tidak mengerti dan
tidak memahami. Dia pun dipukul dengan alat pemukul daripada besi dengan satu
pukulan sehingga dia menjerit di mana jeritannya dapat didengar oleh sesiapa
sahaja yang ada berdekatan kecuali jin dan manusia.” ( Riwayat Al-Bukhari
dan Muslim )
2. Azab Kubur dan Nikmatnya
Kita juga wajib beriman tentang
adanya azab kubur dan nikmatnya sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah
S.A.W. Azab kubur dikenali sebagai alam barzakh. Alam barzakh ialah suatu
kehidupan di antara kehidupan di dunia dan di akhirat dan merupakan alam bagi
orang yang telah meninggal dunia sementara menunggu hari kebangkitan serta alam
yang memisahkah di antara alam dunia dengan alam akhirat.
Keterangan tentang adanya seksa
kubur ada dinyatakan dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Hadis-hadis mengenai azab
kubur sangat banyak dan sampai ke tahap mutawatir. Imam Nawawi mengatakan
bahawa ketahuilah menurut mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah, azab kubur
merupakan suatu yang pasti dan banyak dalil yang telah dikemukakan sama
ada melalui ayat Al-Quran atau hadis sahih.
Dari segi logiknya adalah tidak mustahil mengembalikan
kehidupan pada sebahagian daripada tubuh
yang telah mati lalu menyeksanya dan
memandangkan kewujudan azab ini tidak boleh disangkaloleh akal apatah lagi
dengan sokongan dalil-dalil syarak, maka menjadi kewajipan bagi kita untuk
menerima dan beriktikad dengannya. Dalam Al-Quran, Allah S.W.T berfirman di
dalam surah Ghafir ayat 45-46 :
Maksudnya : “Dan Firaun berserta
kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Mereka dinampakkan neraka pada pagi
dan petang dan pada hari terjadinya kiamat dikatakan kepada malaikat : Masukkan
Firaun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras.”
Di antara hadis-hadis yang
menunjukkan tentang azab kubur ialah seperti hadis yang diriwayatkan oleh
Muslim daripada Zaid bin Thabit r.a. Maksudnya :
“Ketika Nabi Muhammad S.A.W.
berada di tembok Bani Najjar di atas binatang tunggangannya dan kami berada bersamanya,
tiba-tiba tembok itu runtuh dan hampir mengenainya. Tiba-tiba didapati beberapa
kubur sebanyak enam, lima atau empat kubur. Lalu Rasulullah S.A.W. bersabda
: “ Siapakah yang mengetahui
tentang penghuni kubur ini?”
Seorang lelaki menjawab : “Saya
mengetahuinya.”
Nabi bertanya : “Bilakah mereka
mati?”
Lelaki itu menjawab : “Mereka mati
semasa dalam kesyirikan.”
Lalu baginda bersabda :
“Sesungguhnya umat ini sedang menerima ujian dalam kubur mereka, andaikata
mereka tidak dikebumikan nescaya aku akan berdoa kepada Allah supaya
memperdengarkan kepada kamu azab kubur yang sedang aku dengar ini.”
Kemudian baginda menghadap ke arah
kami sambil bersabda :“Mohonlah perlindungan dengan Allah daripada seksaan
neraka.”
Para sahabat berkata : “Kami memohon
perlindungan dengan Allah daripada azab neraka.” Nabi bersabda : “Mohonlah
perlindungan dengan Allah dari azab kubur.”
Para sahabat berkata : “Kami memohon
perlindungan kepada Allah daripada azab kubur.” Nabi bersabda : “Mohonlah
perlindungan dengan Allah daripada fitnah yang ketara dan tersembunyi.
Para sahabat berkata : “Kami memohon
kepada Allah daripada fitnah yang ketara dan tersembunyi.”
Baginda bersabda lagi : “Mohonlah
perlindungan dengan Allah daripada fitnah al-Masih Dajal.”
Para sahabat berkata : “Kami memohon
perlindungan dengan Allah daripada fitnah al-Masih Dajal.”
( Riwayat Muslim )
Setiap orang mati yang layak menerima
azab berdasarkan amalan buruknya, sama ada dia dikuburkan atau tidak, maka roh
dan jasadnya akan menerima azab sebagaimana yang dikenakan kepada orang yang
berada di dalam kubur.
3. Tanda-tanda Kiamat
Kita wajib beriman bahawa hari kiamat pasti datang. Masa
berlaku hanya Allah mengetahuinya. Allah tidak memberitahu seseorang pun sama
ada manusia biasa mahupun para rasul-Nya. Tiada seorang pun yang berupaya
mengetahui baki umur dunia yang masih tinggal kecuali Allah S.W.T. Kita wajib
beriman dengan tanda-tanda kiamat yang merangkumi tanda-tanda kecil dan
tanda-tanda besar kerana ia adalah sebahagian daripada beriman kepada hari
kiamat. Dan sesungguhnya, Allah S.W.T. mengadakan pelbagai tanda kiamat untuk
menunjukkan bahawa hari kiamat itu sudah hampir dan sudah dekat. Berdasarkan
firman Allah S.W.T di dalam surah Muhammad ayat 18 :
Maksudnya : “Kiranya golongan
yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi kepadanya, maka
tidak ada lagi yang mereka tunggukan melainkan saat kiamat yang akan datang
kepada mereka secara mengejut kerana sesungguhnya telah lahir tanda-tanda
kedatangannya, kalaulah demikian, maka bagaimanalah mereka dapat menerima
peringatan yang diberi kepada mereka apabila saat kiamat itu datang kepada
mereka?.”
(Surah
Muhammad : 18)
TANDA-TANDA KECIL KIAMAT
1.
Urusan agama ditadbir oleh orang
yang bukan ahlinya.
2.
Wanita menyerupai lelaki dan lelaki
menyerupai wanita.
3.
Amalan riba' berleluasa.
4.
Maksiat berleluasa.
5.
Banyak berlaku peperangan,
pembunuhan dan fitnah.
6.
Banyak berlaku bencana alam.
7.
Wanita lebih ramai dari lelaki.
8.
Ramai wanita mendedahkan aurat.
9.
Anak derhaka kepada ibunya.
10.
Manusia berlumba-lumba membina
bangunan tinggi.
TANDA-TANDA BESAR KIAMAT
1.
Keluar Dajjal yang akan menyesatkan
manusia
2.
Keluar ad-Dabbah al-Ardi (sejenis
binatang dari bumi)
3.
Keluar Yakjuj dan Makjuj
4.
Turun Iman Mahadi
5.
Turun Nabi Isa A.S.
6.
Keluar asap tebal
7.
Matahari terbit dari arah Barat
Beriman Kepada Qada' dan Qadar
Qada’ menurut bahasa
Arab ialah menghukum, menjadikan dan menjelaskan. Dari segi istilah pula ialah
perbuatan Allah menjadikan alam semesta dan mentadbirnya mengikut ketetapan
yang telah ditetapkan-Nya.
Qadar pula menurut
bahasa ialah ketentuan atau peraturan. Dari segi istilah pula ialah Allah S.W.T
telah menetapkan satu ketentuan bagi sesuatu perkara semenjak daripada azali.
Beriman kepada Qada’
dan Qadar merupakan rukun keenam dari rukun-rukun iman di mana tidak
sempurna keimanan seorang hamba sehingga ia beriman kepadanya. Beriman kepada
qada’ dan qadar bermaksud mempercayai bahawa Allah S.W.T. adalah zat yang Maha
Kuasa di seluruh alam ini untuk menentukan dan mengatur sesuatu yang ada di
alam ini dengan kebijaksanaan dan kehendak-Nya sendiri tanpa diganggui oleh
sesuatu kuasa asing.
Selain itu, menyakini
bahawa apa yang dikehendaki Allah pastilah terjadi dan apa yang tidak
dikehendaki Allah nescaya tidak akan terjadi, tiada sesuatu pun dapat wujud
melainkan dengan kehendak dan kekuasaan Allah. Allah yang berkuasa ke atas
segala sesuatu dan tidaklah Allah berkehendak atas sesuatu kecuali Allah Maha
Kuasa atasnya.
Dengan erti kata lain, sesuatu perkara yang telah berlaku, atau
yang sedang berlaku, atau yang akan berlaku, kesemuanya adalah tertakluk di
bawah Qada’ dan Qadar (takdir) Allah untuk menentukan dan menetapkan kedudukan
sebenar sesuatu perkara tadi. Justeru itu, apa sahaja yang terjadi di alam
semesta ini, semuanya berjalan sesuai dengan ilmu dan iradat Allah yang telah
direncanakan oleh Allah sejak mula lagi mengikut peraturan-peraturan yang telah
ditetapkan oleh Allah.
Beriman dengan takdir
Allah merangkumi empat peringkat iaitu :
Pertama : Beriman dengan ilmu Allah S.W.T. yang qadim
dan beriman bahawa Allah
mengetahui semua amalan
hamba-hamba-Nya sebelum mereka melakukannya.
Kedua : Beriman dengan penulisan yang diketahui
Allah yakni di luh mahfuz.
Ketiga : Beriman dengan kehendak Allah yang
terlaksana dan kekuasaan-Nya yang tida terbatas.
Keempat : Beriman
dengan perbuatan Allah mengadakan semua makhluk dan Allah adalah khaliq (Pencipta) sementara selain
daripada-Nya ialah makhluk.
No comments:
Post a Comment