Maskawin
1. Pengertian Maskawin(Al-Mahar)
Maskahwin
ialah : Pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab
perkahwinan.
Sebagaimana
firman Allah:
Ertinya
:Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka S.A.W.:
Sabda
Rasulullah SAW : Ertinya : Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk
cincin yang dibuat daripada besi.
(Riwayat Al-Bukhari Muslim)
Dari
hadis tersebut nyatalah bahawa maskahwin boleh dijadikan daripada apa sahaja,
asalkan sesuatu yang berguna dan berfaedah,samada berupa wang, barang atau
sesuatu yang bermanfaat,Sebagaimana Rasulullah pernah mengkahwinkan seorang
lelaki yang tidak ada memiliki sesuatu apa pun untuk dijadikan maskahwin, lalu
Rasulullah bertanya kepada lelaki itu
"adakah pada engkau sedikit dari
ayat-ayat Quran," lelaki itu menyahut bahawa dia ada mengingati beberapa
surat, kemudian Rasulullah pun mengkahwinkan lelaki itu dengan bermaskahwinkan
surat yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isteri lelaki itu.
Maskahwin ini tidak dihadkan oleh
syarak banyak atau sedikit.Jadi untuk menentukan banyak atau sedikitnya
maskahwin ini terpulanglah kepada persetujuan kedua belah pihak pengantin dan
biasanya mengikuti taraf atau darjat pengantin tersebut, walau bagaimanapun
pihak syarak tidak mengalakkan maskahwin yang terlalu tinggi yang menyebabkan
kesukaran bagi pihak lelaki,
Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.: Ertinya
: Sebaik-baik maskahwin ialah yang lebih rendah.
Hadis tersebut menunjukkan bahawa
disunatkan maskahwinkan itu rendah nilainya, supaya tidak menjadi keberatan
kepada lelaki untuk mencarinya, walaupun begitu, bukanlah bermaksud rendah
sehingga sampai menjatuhkan taraf wanita.
2. Bahagian Mahar
A . Mahar Misil
Ialah
mahar yang dinilai mengikut maskahwin saudara-saudara perempuan yang telah
berkahwin lebih dahulu dan hendaklah dinilai sama dengan maskahwin keluarga
yang paling dekat sekali, seperti kakak, emak saudara dan seterusnya di samping
menilai keadaan perempuan itu sendiri dari segi kecantikan, kekayaan, pelajaran
dan sebagainya.
B . Mahar Musamma
Ialah
maskahwin yang telah ditetapkan dan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah
pihak dengan tidak memandang kepada nilai maskahwin saudara-saudara perempuan
itu.
3.
HUKUM MENYEBUT MASKAHWIN DI WAKTU AKAD
a. Sunat
Sunat, kerana
Rasulullah sendiri tidak pernah meninggalkan dari menyebutnya di masa akad bila
menikahkan orang lain. Dengan menyebutnya di masa akad, dapat
mengelakkan dari berlaku perselisihan berhubung dengannya, juga dapat
membezakan di antara perkahwinan biasa dengan perkahwinan seorang
perempuan yang menghebahkan dirinya kepada Rasulullah tanpa mahar.
Sekiranya mahar tersebut
tidak dinyatakan di masa akad bukanlah bererti akad perkahwinan itu tidak sah
tetapi makruh jika tidak disebut.
b. Wajib
Wajib disebut mahar
di waktu akad dalam keadaan yang berikut :
b.1. Jika bakal isteri itu seorang
yang masih budak kecil, gila, atau bodoh, sedangkan bakal
suami ingin membayar mahar yang
lebih tinggi dari mahar yang sepatutnya (mahar misil).
b.2. Jika bakal isteri yang sudah baligh, bijak dan boleh menguruskan diri sendiri dan telah
b.2. Jika bakal isteri yang sudah baligh, bijak dan boleh menguruskan diri sendiri dan telah
membenarkan wali untuk
mengkahwinkannya, tetapi ia tidak menyerahkan kepada walinya untuk menetapkan
maskahwinnya
b.3. Jika bakal suami itu seorang yang
tidak boleh menguruskan hal dirinya sendiri, seperti ia
masih budak, gila atau bodoh dan
sebelum akad telah mendapat persetujuan dari bakal isteri
tersebut tentang bayaran maskahwin
kurang dari mahar yang sepatutnya, oleh yang demikian
maskahwin wajib dinyatakan
sebagaimana yang dipersetujui.
Maksud wajib di sini
bukanlah bererti perkahwinan itu tidak sah, tetapi perbuatan itu dianggap
berdosa dan maskahwin dibayar mengikut kadar yang sepatunya (mahar Misil).
4. WAJIB MASKAHWIN
Maskahwin wajib
dibayar mengikut sebagaimana yang tersebut di dalam akad, Jika dinyatakan
di
masa akad, maskahwin wajib juga
dibayar dengan keadaan yang berikut :
a.
Bila suami menetapkan yang ia akan membayarnya sebelum dukhul (setubuh) dan
dipersetujui oleh pihak isteri. Oleh yang demikian, isteri berhak menghalang
suami dari mensetubuhinya sehingga suami tersebut menentukan kadar
maskahwin yang akan diberinya, samada dengan secara tunai atau berhutang.
Jika dijanjikan tunai maka pihak isteri berhak menghalang suami tersebut dari
mensetubuhinya sehingga dijelaskan maskahwin itu.
b.
Bila penetapan maskahwin itu dibuat oleh qadhi dengan sebab keingkaran pihak
suami dari membuat ketetapan atau dengan senan perbalahan atau perselisihan
kedua belah pihak tentang kadar maskahwin tersebut dan bila qadhi menentukannya
maskahwin tersebut hendaklah dibayar tunai (tidak boleh berhutang).
c.
Bila suami menyetubuhi isterinya wajib dibayar maskahwin menurut kadar yang
seimbang dengan taraf isteri tersebut.
5. GUGUR SEPARUH MASKAHWIN
Apabila berlaku talak sebelum persetubuhan maka gugurlah separuh
maskahwin, firman Allah :
Ertinya
: Dan jika kamu menceraikan perempuan sebelum mensetubuhinya, sedangkan
kamu telah
menentukan
maskahwinnya, maka bagi perempuan itu setengah dari apa yang kamu
tentukan itu.
Hal ini berlaku sekiranya perceraian itu berpunca dari pihak suami
seperti suami menjadi murtad,
atau suami menganut Islam sedangkan
isterinya tidak dan sebagainya, tetapi jika penceraian itu
berpunca dari pihak isteri, seperti
suami menfasakhkan perkahwinan tersebut dengan sebab kecacatan
yang ada pada isteri, maka maskahwin
itu akan gugur semuanya.
6. MATI
SUAMI ATAU ISTERI SEBELUM PERSETUBUHAN
Jika seorang suami
meninggal dunia sebelum berlaku persetubuhan, pihak warithnya wajib membayar
maskahwin sepenuhnya kepada
janda tersebut dan jika maskahwin itu belum ditentukan kadarnya,
maka wajib dibayar dengan nilai mahar
misil. Sebaliknya pula jika
seorang isteri meninggal dunia
sebelum berlaku persetubuhan, pihak
suami wajib membayar maskahwin sepenuhnya kepada wraith
jandanya itu, jika maskahwin
belum dijelaskan lagi sebelum,
sabda Rasulullah S.A.W. :
Ertinya : Dari Al-Qamah katanya :
Seorang perempuan telah berkahwin dengan seorang lelaki kemudian
lelaki itu mati sebelum sampai mensetubuhi
isterinya itu dan maskahwinnya pun belum ditentukan
kadarnya, kata Al-Qamah: mereka
mengadukan hal tersebut kepada Abdullah maka Abdullah
berpendapat, perempuan itu berhak
mendapat pusaka dan wajib pula ia beriddah, maka ketika ini
Ma’kil bin Sanan Al-Shakbi menjelaskan
bahawa sesungguhnya nabi S.A.W. telah memutuskan terhadap
Buruq bte Wasiq seperti yang dibuat oleh
Abdullah tadi (Riwayat Al-Kamsah dan
Sahih At-Tirmidzi)
7.
AL-MUT’AAH
Ertinya:Satu pemberian dari suami kepada
isteri sewaktu ia menceraikannya. Pemberian ini wajib
diberikan sekiranya perceraian itu
berlaku dengan kehendak suami, bukan kemahuan isteri.
Banyaknya pemberian ini adalah
berdasarkan kepada persetujuan atau keredhaan kedua-dua belah
pihak, di samping mempertimbangkan
keadaan kedua-duanya, kaya atau miskin dan sebagainya tidak
kurang dari separuh mahar.
Firman Allah: dalam surah Al-Ahzab ayat 49
Ertinya
:
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan
perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu
menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah
yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah "mut'ah"
(pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang
sebaik-baiknya.
Bab
: WALIMATUL URUS
1.
HUKUM MENGADAKANNYA
Hukum mengadakan kenduri kahwin ini adalah sunat muakad ( yang sangat dituntut)
sebagaimana sabda Nabi S.A.W. Ertinya
: Kata Nabi S.A.W. kepada Abdul Rahman bin Auf sewaktu
beliau berkahwin, hendaklah kamu
mengadakan kenduri kahwin sekalipun menyembelih seekor
kambing.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
2.
HUKUM MENGHADIRI MAJLIS KAHWIN
Menerima jemputan ke majlis adalah wajib terhadap setiap orang yang dijemput
kecuali ada sesuatu
keuzuran tidak dapat
menghadirinya, seperti sakit dan sebagainya. Sabda Rasulullah SAW:
Ertinya : Apabila kamu dijemput untuk
menghadiri majlis kenduri kahwin hendaklah kamu
menghadirinya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
3.
SYARAT-SYARAT WAJIB PERGI KE MAJLIS KAHWIN BILA DIUNDANG
a. Yang
dijemput itu bukan khusus kepada orang-orang kaya sahaja.
b. Yang menjemput itu juga beragama Islam.
c. Yang dijemput itu juga beragama Islam.
d. Kenduri itu tidak menggunakan wang atau harta haram.
e. Yang dijemput itu tidak menerima pada satu masa, maka hendaklah menerima jemputan yang
b. Yang menjemput itu juga beragama Islam.
c. Yang dijemput itu juga beragama Islam.
d. Kenduri itu tidak menggunakan wang atau harta haram.
e. Yang dijemput itu tidak menerima pada satu masa, maka hendaklah menerima jemputan yang
lebih dekat dari segi keluarga
kemudian dipandang dari segi dekat tempatnya.
f. Tidak didapati perkara-perkara yang mungkar di majlis itu seperti mengadakan minuman keras
f. Tidak didapati perkara-perkara yang mungkar di majlis itu seperti mengadakan minuman keras
dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment