BERSANDING MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
Sebelum perbincang lebih panjang elok kiranya kita
menyatakan apakah maksud sebenar bersanding. Seperti yang diterangkan di dalam
Kamus Dewan Edisi Keempat mukasurat 1385 bersanding ialah duduk
bersebelah-sebelahan (berjajar,berdamping,spt pengantin di atas pelamin).
SEJARAH DAN ASAL USUL PERSANDINGAN
Sejarah persandingan pula tidak diterangkan secara jelas di
dalam kitab-kitab sejarah. Sebahagian mengatakan bahawa persandingan ialah adat
yang dilakukan oleh bangsa Melayu sejak zaman dahulu.Sebahagian lagi mengatakan
bahawa ianya merupakan adat yang diambil daripada India.Ini seperti yang
diterangkan oleh De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ.
press, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) dan mereka
berpendapat ia adalah pengaruh Hindu.
HUKUM DAN PERBAHASAN
Jika dinilai pada maksud sebenar bersanding seperti yang diterangkan
di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat tersebut maka ianya adalah HARUS. Sekadar
pengantin lelaki dan perempuan duduk bersebelahan maka tiada masalah padanya.
Cuma jika dibahaskan daripada sudut adat dan budaya yang diamalkan sekarang
seperti disediakan pelamin yang mahal, wanita berhias berlebih-lebihan serta
tidak menutup aurat , adat bertepung tawar dan sebagainya maka perkara seperti
ini perlu dibahaskan satu persatu secara terperinci.
PELAMIN
Berkenaan dengan pelamin yang mahal maka ianya tidaklah
dituntut di dalam Islam. Walaupun kita kaya sekalipun maka tetap disarankan
agar kita bersederhana di dalam berbelanja.Ramai yang menggunakan hujah bahawa
pelamin sebegini perlu dilaksanakan sebagai kenang-kenangan untuk masa hadapan
dan sebagainya. Hujah-hujah sebegini tidaklah boleh diterima pakai kerana lebih
menjurus kepada hawa nafsu. Hukum dan saranan Baginda sallallahu alaihi
wasallam sepatutnya lebih kita turuti. Tetapi jika cuma disediakan tempat untuk
bergambar bersama pengantin dan tempat tersebut dihias dengan seadanya, maka
beberapa adab perlu diraikan.
Antaranya ialah tidak berlaku percampuran bebas antara
lelaki dan wanita, wanita wajib menutup aurat di hadapan lelaki yang ajnabi(
yang boleh dikahwininya) dan begitu juga golongan lelaki ,wajib bagi mereka
menutup aurat di hadapan wanita ajnabiah. Jika kesemua perkara ini diraikan
maka tiadalah masalah padanya. Kesimpulan tentang hukum pelamin ini ialah kita
melarang berlakunya pembaziran dan percampuran lelaki dan perempuan yang
berlaku seperti zaman sekarang. Tetapi jika semua perkara tersebut boleh kita
elakkan maka hukumnya adalah HARUS.
Sebelum kita membahaskan lebih panjang sebaiknya kita
memahami apakah yang dimaksudkan dengan membazir. Di dalam bahasa arab terdapat
dua kalimah yang digunakan iaitu
1 al-Israf
2. al-Tabzir
Sebahagian ulama mengatakan bahawa kedua-dua kalimah ini
maksudnya adalah sama. Al-Imam al-Jurjani rahimahullah mengatakan bahawa
al-Israf ialah mengeluarkan harta lebih daripada perkara yang
diperlukan.Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan harta bukan kepada
perkara yang diperlukan (perkara maksiat). Kata Guru kami yang mulia, Yusri
Rushdi Al-Sayyed Jabr Al-Hasani di dalam satu kuliah beliau: “Contoh mudah bagi
1.
al-Israf ialah seperti kita memerlukan untuk seminggu
kehidupan kita sebanyak sekilo daging,tetapi kita membeli sebanyak 2 kilo
daging maka ini dinamakan Israf.
2.
al-Tabzir ialah kita mengeluarkan walau sedikit
wang untuk membeli perkara yang diharamkan maka ianya dikira al-Tabzir.Seperti
membeli sebatang rokok yang berharga 50 qurush(matawang mesir lebih kurang 30
sen Malaysia) maka ini dinamakan al-Tabzir” Kedua-dua perkara yang kita
sebutkan ini adalah dicela dan tidak dituntut di dalam Islam. Jika
berlebih-lebihan didalam perkara yang harus seperti contoh yang kita berikan
tidak dituntut maka lebih-lebih lagi jika perkara itu menjurus kepada haram.
BERTEPUNG TAWAR DAN MENABUR BERAS KUNYIT
Ini merupakan adat turun-temurun yang dilakukan ketika
majlis persandingan dilangsungkan. Sepanjang pembacaan saya tentang perkara ini
, antara tujuan dilakukan perkara ini ialah untuk menambahkan semangat
berdasarkan kekuningan padi kepada kedua pengantin. Terdapat juga jampi dan
mentera yang tidak difahami bahasanya dengan tujuan menghalau roh-roh jahat dam
sebagainya. Jika perkara sebegini dilakukan maka hukumnya jelas HARAM.
Sabda Baginda saw: Maksudnya: Diriwayatkan daripada Saidina Abu Hurairah
radhiyallahu anhu katanya: Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam: Sesiapa
yang mendatangi dukun dan bomoh ,malah membenarkan apa yang disebutkan oleh
dukun atau bomoh tersebut, Sesungguhnya (orang-orang yang mendatangi bomoh dan
dukun sebegini) telah mengingkari apa yang diwahyukan kepada Baginda sallallahu
alaihi wasallam.
Perkara-perkara sebegini wajib ditegah berlaku di dalam
masyarakat Muslim. Alternatifnya, kita boleh melaksanakan majlis doa selamat
bagi mendoakan kepada kedua pengantin agar dipelihara oleh Allah taala daripada
sebarang kecelakaan. Maka ini sangat-sangat dituntut di dalam Islam.
WANITA BERHIAS DAN TIDAK MENUTUP AURAT
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan
pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita
bagi lelaki ajnabi.Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita
ajnabi walaupun bukan dengan tujuan syahwat. Ini jika tiada sebab yang
mengharuskan bagi seorang lelaki tersebut melihat kepada wanita ajnabiah. Jika
mempunyai sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, di dalam majlis
pengajian, berubat dan ketika jual beli maka tiadalah masalah untuk lelaki
ajnabi melihat kepada wanita ajnabiah. Jika ada golongan yang mengatakan bahawa
tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada
ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin. Maka kita katakan, tiadalah
masalah jika kita ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang
hadir dengan syarat adab-adab yang kita sebutkan sebelum ini diraikan . Jika
perkara ini diraikan maka syarak tidaklah menghalang perkara ini dilaksanakan.
Masalah aurat juga perlu dititik-beratkan oleh pengantin dan orang ramai yang
hadir.Firman Allah taala di dalam surah al-Nur ayat 31:
Maksudnya: dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan
tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup
belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ; dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa
mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri
mereka, atau saudara-saudara mereka , atau anak bagi saudara-saudara mereka
yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan
Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang lelaki yang telah
tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum
mengerti lagi tentang aurat wanita, dan janganlah mereka menghentakkan kaki
untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan
bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah taala, wahai orang-orang yang beriman ,
supaya kamu berjaya.
Ayat ini sangat jelas menunjukkan arahan daripada Allah
taala supaya menutup aurat.
ETIKA PEMAKAIAN
Antara syarat-syarat pakaian bagi wanita dan lelaki ialah:
1. Mestilah pakaian tersebut daripada jenis yang menghalang
daripada orang mengetahui warna kulitnya. Ini bermakna, seseorang tersebut
tidak boleh memakai pakaian yang nipis sehingga orang boleh mengetahui warna
kulitnya.
2. Mestilah pakaian tersebut
menutup keseluruhan aurat lelaki dan wanita tersebut.
3. Mestilah pakaian
yang dipakai tidak membolehkan orang mengetahui bentuk tubuh dan auratnya iaitu
tidak ketat. Kebanyakkan orang pada zaman sekarang tidak memahami masalah
menutup aurat ini dengan baik. Maka mereka melakukan kesilapan dalam keadaan
mereka tidak sedar.
Ketiga-tiga syarat yang kita sebutkan perlulah diraikan
kesemuanya. Jika kurang salah satu daripada syarat-syarat tersebut maka
seseorang tersebut masih dikira tidak menutup aurat. Kita mendapati ada
golongan yang berpakaian ketat dan bilamana kita melarangnya maka mereka
mengatakan bahawa yang penting orang tidak mengetahui warna kulit . Maka ini
jelas menunjukkan bahawa mereka tidak faham syarat-syarat berpakaian yang
diletakkan oleh syarak. Maka para pengantin dan orang ramai perlulah meraikan
perkara ini.
Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian ialah
berkenaan make-up pengantin. Berhiaslah sekadarnya, berpadalah dengan
kecantikan asli yang diberikan Allah kepada kita. Tidak perlu membazir wang
menjemput juru solek bagi mengkaburi mata orang lain . Malah kita bimbang
termasuk di dalam ayat Allah taala di dalam surah al-Ahzab ayat 33:
Maksudnya: Janganlah kamu bertabbarruj sebagaimana yang
dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah pada zaman dahulu.
WARNA PAKAIAN
Masalah warna pakaian juga menjadi perbahasan dikalangan
orang ramai. Adakah syarat-syarat tertentu bagi warna pakaian bagi wanita?
Menurut Syeikh Ali Jum’ah Hafizahullah di dalam kitabnya Fatawa Asriyah(Fatwa
semasa) warna tidaklah ditetapkan oleh syarak bagi wanita cuma yang wajib bagi
mereka ialah mengikut syarat-syarat yang diletakkan oleh syarak di dalam etika
berpakaian . Syarat berpakaian ialah seperti yang telah disebutkan oleh saya
sebelum ini. Pendapat yang mengatakan bahawa wanita perlulah memakai warna yang
gelap-gelap agar manusia tidak memandang kepada mereka tidaklah terlalu tepat.
Ini kerana ada terdapat golongan manusia yang menyukai warna yang gelap. Maka
mereka tetap akan memandang kepada wanita yang berpakaian gelap.
KESIMPULAN
Setelah kita membahaskan hukum bersanding ini , saya
mengharapkan sidang pembaca dapat memahami dengan sebaiknya tentang perkara
ini. Hukum asalnya adalah harus.Cuma perkara-perkara yang berlaku disebaliknya
yang menyebabkan ianya menjadi haram seperti bertepung tawar, jampi serapah,
percampuran bebas wanita dan lelaki, membuka aurat dan pembaziran. Jika kesemua
perkara ini dapat kita elakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat
tersebut.Jika perkara yang kita sebutkan ini tidak dapat diraikan maka hukumnya
tetap menjadi haram. Wallahu a’lam. Rujukan:
3 KEADAAN MANUSIA DI ATAS DUNIA
Allah SWT menjadikan dunia ini sebagai tempat beramal dan menjadikan
akhirat sebagai tempat pembalasan.
Dan Allah SWT telah mengingatkan manusia untuk tidak tertipu dengan
dunia ini sehingga melalaikannya dari kehidupan di akhirat. Karena sesungguhnya
dunia ini hanya tempat sementara dan akhirat adalah tempat yang dituju. kalaupun
kita tidak berjalan menuju Allah SWT dengan amalan sholeh untuk akhirat,
sesungguhnya akhirat itu akan tetap berjalan menuju kita, tanpa kita sedari.
Ketika penghujung hidup di dunia itu telah tiba akan kah kita termasuk
golongan orang-orang yang berkata, seperti yang disebutkan dalam Al-Quran Surat
Al-Munafiqun ayat 10:
Ertinya:
Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami
berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya,
(kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai
Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke
suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula
aku menjadi dari orang-orang yang soleh ". (QS. Al Munafiqun: 10).
Syaikh sholeh Fauzan dalam kitab Beliau berkata: Di dunia ini manusia
senantiasa berada di antara tiga keadaan:
1. Kedaan pertama, kenikmatan yang Allah SWT anugerahkan kepadanya.
Pada keadaan ini manusia wajib untuk bersyukur terhadap . Allah SWT berfirman
dalam al-Qur’an surah Ibrahim ayat 7:
Ertinya:
"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan;
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat)
kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku
sangat pedih". (QS. 'Ibrahim : 7).
Tidak sempurna syukur itu kecuali dengan tiga rukun iaitu:
A. mengakui kenikmatan ini dengan hatinya.
B. menyebutkan nikmat itu dengan lisannya.
C. menggunakan nikmat itu dalam ketaatan kepada Allah SWT yang
menganugerahkannya.
Dan tidaklah kenikmatan itu
akan kekal kecuali dengan syukur, hukama berkata :
Ertinya:“Nikmat itu jika
disyukuri maka akan kekal dan jika diingkari maka akan pergi.”
2. Ujian dan cobaan yang datang dari Allah SWT. Keadaan seperti ini
manusia memerlukan kesabaran.
Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 155:
Ertinya:
Dan sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut
(kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya)
kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar
gembira kepada orang-orang yang sabar: (QS. Al-Baqarah : 155).
Allah SWT tidak memberi cobaan kepada hamba-Nya melainkan untuk menguji
kesabaran dan keimanan hamba-Nya. Jika hamba ini bersabar, maka musibah menjadi
anugerah dan petaka berbuah pahala.
Allah SWT berfirman dalam surah Az-Zumar ayat 10:
Ertinya ;-
Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku
yang beriman. bertakwalah kepada Tuhanmu". Orang-orang yang berbuat baik
di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya
hanya orang-orang yang bersabarlah Yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.
3. Manusia yang tengah bergelut melawan hawa nafsu dan syaitan. Syaitan
adalah musuh terbesar manusia di dunia. Dalam keadaan seperti ini, wajib untuk
berjuang dalam memerangi nafsu syaitan tersebut.
Allah SWT Berfirman didalam
Qur'an surah Al-Fathir ayat 6 :
Ertinya:
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu, maka anggaplah ia
musuh(mu), karena sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya
supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala". (QS. Al-Fathir
: 6)
Syaitan akan masuk ke dalam hati seorang hamba ketika dia lalai dari
mengingati Allah SWT dan mengikut hawa nafsunya. Namun Allah SWT sentiasa
membuka pintu taubat untuk kembali kepada-Nya.
Jika Allah SWT menginginkan kebaikan bagi hamba-Nya, akan dibukakan
pintu taubat tersebut baginya, penyesalan dan pertolongan-Nya. Kemudian Allah
SWT akan perlihatkan pada hamba aib dirinya. Hal ini akan membawa hamba
tersebut merasa malu dan hina dihadapan Allah SWT.
Allah SWT juga memperlihatkan pada hamba-Nya akan luas keutamaan-Nya,
rahmat-Nya dan kebaikan-Nya. Hal ini akan membawa hamba mencintai Allah SWT dan
berhasrat meraih apa-apa yang ada di sisi Allah SWT. Jadilah
hamba berjalan menuju Allah dengan (harap) dan (takut). Maka dia akan menjadi
seorang hamba yang terbaik.
Allah SWT berfirman dalam surah
as-Sajdah ayat 16:
Ertinya:
Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur,
kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa
berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta
dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula
mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka. (QS. As Sajdah: 16).
Wahai saudaraku.di mana kedudukan kita sebagai hamba Allah SWT di atas
muka bumi Allah SWT.
Ya Allah jadikan kami hamba-Mu yang beriman dan beramal sholeh.
Terimalah amal ibadat kami, ampunilah dos).
SIAPAKAH ORANG YANG BERJAYA DALAM
HIDUPNYA
Hadis Rasulullah saw.
Ada
pun sebaik2 manusia menurut pandangan Islam ialah mereka yang panjang umurnya
serta baik perbuatannya dan amalannya , manakala sejahat2 manusia
(
umat ku ) ialah orang yang lanjut usianya tetapi kekal dalam amalan mungkarnya
Apakah
ciri2 pembenaan keluarga bahagia. ?
Antaranya
ialah:-
- Ahli nya perlu berpendidikan Islam, berjiwa teguh
, tenang dan damai
- Suasana rumah tangga sentiasa riang dan penuh
dengan kegembiraan
- Rumah tangga sentiasa bersih dan selesa
- Rumah tangga sentiasa terpelihara daripada perkara haram dan syubahat..
- Ahlinya suka bersolat berjamaah
- Bersih hati , panca indera , anggota badan dan
dijauhi sifat2 berlebih2an ketika bersolek
- Memuliakan dan menghormati serta memandang tinggi
akan nilai2 keperibadian muslim
lainnya
- Anggota keluarga memiliki persefahaman dan
kebijaksanaan dalam mentadbir serta menguruskan rumah tangga
- Memilih bakal calon ( menantu ) berasaskan Islam
- Rumah tangga sentiasa kearah kebaikan dan
kesejahteraan
- Dakwah Islamiah sentiasa terlaksana dalam rumah tangga
Firman
Allah swt dalam surah Ar-Ra’du ayat 11
Sesungguhnya
Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu , melainkan kaum itu sendiri
yang mengubahnya..
Ciri2
membena rumahtangga sempurna..
- Mempunyai ilmu
- Rajin bekerja dan berusaha,tidak putus asa
- Bersyukur apa yang diterima, tidak mengeloh.
- Sentiasa berdoa kepada Allah
- Redha dan bertawakal
Siapakah org yg dlm keuntungan. ..
Bagaimana sifat2 org yg dalam keuntungan sepanjang
hidupnya..
ia adalah seperti berikut..
1. Org yg beriman dengan berikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya bahawa
semua ajaran yg dibawa oleh Nabi Muhammad saw ada lah benar..
2. Selain beriman ia juga akan mengerjakan apa yg di imankan dan membuat
kebajikan keada umur serta menyeru kepada kebaikkan..
3. Dia juga sentiasa berpesan2 dengan kebenaran berpegang kepada Al-Quran
dan sunnah Rasul..
4. Berpesan-pesan dengan sabar pada dirinya dan org lain..
ia adalah seperti berikut..
1. Org yg beriman dengan berikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya bahawa
semua ajaran yg dibawa oleh Nabi Muhammad saw ada lah benar..
2. Selain beriman ia juga akan mengerjakan apa yg di imankan dan membuat
kebajikan keada umur serta menyeru kepada kebaikkan..
3. Dia juga sentiasa berpesan2 dengan kebenaran berpegang kepada Al-Quran
dan sunnah Rasul..
4. Berpesan-pesan dengan sabar pada dirinya dan org lain..
Panduan urus masa mengikut syariat Islam
Bijak pandai ada mengatakan masa itu emas..
oleh itu jaga lah masa dan tepati lah masa ketika mengurus jadual kehidupan
.. sebagaimana firman Allah swt dalam
surah An-Nas.. ayat 1..
Makhumnya :
Demi masa .. sesungguhnya manusia
itu dalam kerugian..kecuali org2 yg beriman
Nabi Ibrahim as pun menyediakan jadual
khusus dalam waktu hidupnya
seperti:
1.
Waktu untuk
bermunajat ( zikir ) kepada Allah
2.
Waktu untuk
bermuhasabah diri
3.
Waktu untuk
berfikir mengenal ciptaan Allah
4.
Waktu untuk
keperluan hidupnya seperti , bekerja , makandan minum dan sebagainya..
Oleh itu kita perlu membuat perancangan
dengan teliti.
1.
Perlu
menepati masa
2.
Jangan
membazirkan masa.. sebab orang yg benar2 menghargai masa ia sentiasa memenuhi masa hidupnya
dengan melakukan perkara2 yang berfaedah saja..
3.
Mengambil
iktibar dari masa lalu
4.
Kerana
Martabat manusia dinilai dengan masa
Hadis Nabi Muhammad saw.. artinya ..
Sebaik2 manusia adalah yang panjang umurnya
dengan baik pula pekerjaannya ( tingkah lakunya ) manakala sejahat2 manusia
pula ialah yang panjang umurnya tetapi buruk pula amalannya..
Ketika dipasar basrah Ibrahim b Adham ahli supi telah disoal
sapa sekumpulan pemuda ..
Soalannya.. Ya Alim..Mengapakah doa kami tidak dimakbulkan..oleh Allah swt..
Ibrahim b Adham ahli supi menjawab ..
Kerana kamu buta daripada 10 perkara..
1 1. Kamu mengenal
Allah tetapi kamu tidak menunaikan hak nya
2 2 Kamu sangka
bahawa kamu cintakan Rasulullah saw
tetapi kamu tinggalkan sunnahnya
3 3. Kamu membaca
al_quran tetapi kamu tidak beramal dengan nya
4 4. Kamu makan
nikmat Allah tetapi kamu tidak tunaikan syukurnya
5 5. Kamu kata
syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya
6 6. Kamu kata
syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuk mendapatkannya
7 7. Kamu berkata
neraka itu benar tetapi kamu tidak lari daripadanya
8 8. Kamu berkata
mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia baginya
9 9. Kamu bangun
dari tidur lalu kamu ceritakan keaiban manusia
tetapi kamu lupakan keaiban kamu sendiri
1 10. Kamu kebumikan
mayat saudara kamu tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya.
No comments:
Post a Comment